Passagen som binder samman två stadsdelar börjar ta form

Att ta sig mellan Nöthagen och Hemgårdsområdet i Nyköping är omöjligt idag. 
Järnvägen sätter stopp. 
Men nu börjar en mångmiljonlösning på det problemet ta form.

Markförstärkningar vid Hemgårdspassagens södra landfäste.

Markförstärkningar vid Hemgårdspassagens södra landfäste.

Foto: Jens Alvin

Nyköping2025-05-05 12:00

Nyheten i korthet

  • En bro som binder samman Nöthagen och Hemgårdsområdet i Nyköping börjar ta form. Järnvägen har tidigare varit en barriär mellan de två områdena.
  • Hemgårdspassagen, som kostar nästan 190 miljoner kronor, finansieras mestadels av kommunen med Trafikverket som bidrar med en mindre del.
  • Arbetet med bron, som inkluderar förberedande markarbeten och byggandet av fundament, förväntas vara klart sommaren 2027.

Redan innan gångfållan över södra stambanan och TGOJ-spåret mellan Nöthagen och Hemgården stängdes för drygt ett år sedan var järnvägen en barriär mellan de båda områdena i Nyköping. Biltrafiken tvingades ta en lång omväg.

Inte bra konstaterade kommunen. De har planer för att utveckla såväl befintliga som nya stadsdelar i området, ser det som viktigt att tillgängligheten ökar.

Så här är Hemgårdspassagen tänkt att se ut när den är klar. Sommaren 2027 beräknar Trafikverket med att den ska kunna börja användas.
Så här är Hemgårdspassagen tänkt att se ut när den är klar. Sommaren 2027 beräknar Trafikverket med att den ska kunna börja användas.

Därför klubbades redan 2023 den så kallade Hemgårdspassagen, en bro intill och längs med E4-broarna som binder samman Blommenhovsvägen med Hemgårdsvägen/Kocks väg.

Kommunen står för stora delar av kostnaden på knappt 160 miljoner. Trafikverket som bygger passagen, för en mindre del knappt, 30 miljoner.

– Vi är med för att göra en planskild korsning istället för den gångfålla som stängdes, säger Joel Renblom, projektchef för Trafikverkets hela arbete med Nyköpings resecentrum och de tillhörande spårarbetena. 

Hemgårdspassagen är en del i det arbetet.

Joel Renblom är projektchef på Trafikverket.
Joel Renblom är projektchef på Trafikverket.

Förberedande markarbeten har pågått länge. Nu börjar man även kunna se arbetet fysiskt. Och höra. För det man börjat med är markförstärkningar, pålningar i marken.

– Vid södra landfästet är vi i princip klara. Där ska vi börja kapa pålarna och fortsätta med markarbetena, säger Joel Renblom.

Totalt kommer bron att stå på fem fundament. Tre av dessa kommer att placeras inom järnvägsområdet. Det är därför man passar på att "påla" där under den tågfria veckan (30/4–5/5). Men arbetet kommer att kunna fortgå även när tågen börjar rulla igen.

– Det kommer att byggas en tillfällig skyddsportal. Sedan arbetar vi över den, säger Joel Renblom.

Arbetet med själva fundamenten och gjutandet av dem ska snart börja. Joel Renblom siar om att man ska börja se fundamenten i höst.

– Vi bygger också en anslutningsväg till Blommenhovsvägen och en till Hemgårdsvägen, säger han.

Vid brons båda ändar kommer var sin så kallad karusell att anläggas för gång- och cykeltrafikanterna.

– För att det inte ska bli en för brant av- och påfart.

Markförstärkningar vid Hemgårdspassagens södra landfäste.
Markförstärkningar vid Hemgårdspassagens södra landfäste.

Trafikverket kommer även att anlägga en lokalgata för anslutning mellan Hemgården och Högbrunn.

Själva huvudleden på Hemgårdssidan går sedan ner till Kocks väg vid det nyanlagda området i Hemgården.

– Sommaren 2027 räknar vi med att vara klara, säger Joel Renblom.

Pålat och klart. Hemgårdspassagen, bron som kommer att förbinda Nöthagen med Hemgården, börjar nu växa fram. Markförstärkningar vid det södra brofästet är nu klart.
Pålat och klart. Hemgårdspassagen, bron som kommer att förbinda Nöthagen med Hemgården, börjar nu växa fram. Markförstärkningar vid det södra brofästet är nu klart.
Hemgårdspassagen

Brons längs cirka 130 meter.

Brons bredd 13 meter.

Bron kommer att löpa intill E4-broarna.

Bron kommer att ha två körbanor samt en gång- och cykelväg.

Beräknas vara klar sommaren 2027.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!