– Omställningen gör tydliga framsteg, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på företaget Kvdbil, som har gjort undersökningen.
Rapporten visar att det fanns 190 076 elbilar i landet 2024. Det motsvarar 4,3 procent av fordonsbeståndet. Jämfört med 2023 är det en ökning. Då fanns det 156 411 elbilar, motsvarande 3,5 procent.
Elbilsägandet ser olika ut beroende på var man befinner sig. Störst andel elbilar finns i rika storstadskommuner. Lägst andel finns i kommuner med sämre ekonomiska förhållanden på landsbygden.
Trosa är den 25:e elbilstätaste kommunen i landet. Här fanns det 442 elbilar 2024, vilket motsvarar 6,2 procent av fordonsbeståndet.
De övriga kommunerna i östra Sörmland placerar sig i mittenskiktet. I Gnesta var 4,4 procent av fordonen elbilar (244 stycken). I Nyköping 3,8 procent (1 031 stycken) och i Oxelösund 3,0 procent (170 stycken).
I landet som helhet toppar Danderyd, Vellinge och Nacka. I dessa kommuner är ungefär en av tio bilar en elbil. I botten ligger Dorotea i Västerbottens län. Här var bara en av hundra bilar en elbil.
Daniel Odsberg tror dock att skillnaderna kan jämna ut sig på sikt.
– Nya modeller med längre räckvidd lanseras och till alltmer konkurrenskraftiga priser. Detta minskar beroendet av en välutbyggd laddinfrastruktur och kan bidra till att minska klyftorna mellan stad och landsbygd, säger han.