Näthandeln slår mot stadskärnorna. Det är knappast en nyhet för någon utan ett ämne som under flera år har diskuterats flitig i både medier och inom politiken.
Men vinsterna med lokal handel är större än en levande stadskärna, menar cityföreningar i 40 städer runt om i landet och startar en gemensam informationskampanj för att sprida kunskap om dessa mer okända vinster. Kampanjen bär namnet "Ingen puls utan din". Nysam i Nyköping är en av de deltagande föreningarna.
– Det finns en miljöaspekt på lokal handel. Om man klickar hem en vara ska den ofta transporteras långa avstånd. Det är en av de saker som vi lyfter i kampanjen, säger Birgit Båvner.
En annan aspekt på lokal handel är att den skapar skatteintäkter för kommunen. Därmed bidrar den lokala handeln också till den lokala välfärden, förklarar hon.
– Lokal handel skapar lokala arbetstillfällen och därmed skatteintäkter. Genom att handla lokalt, inte bara från butiker utan också genom att anlita lokala hantverkare, bidrar man till välfärden.
Kampanjen kommer framför allt att synas på olika sociala medier och i den lokala handeln.
Är syftet att få Nyköpingsborna mer lokalpatriotiska?
– Haha...ja, så skulle man kunna se det. Men nej, syftet är att vi ska få behålla en levande stadskärna och samtidigt bidra till mindre slitage på miljön och till välfärden.