Svenska handel uppger att 11 000 butiker kommer försvinna inom tio år och 30 000 arbetstillfällen riskerar att försvinna. Svensk handel anser att handeln står inför en en "enorm utmaning" och det gäller inte minst landets centrumkärnor.
Jan Bergman bor i Nyköping sedan tretton år tillbaka och har studerat stadskärnors utveckling på högskolan. Han tycker Nyköping är en "fantastiskt vacker stad", men att satsningar på hur man vill utveckla staden spretar. Det finns många olika samarbetsorgan som Nysam, Onyx näringslivsutveckling, Bo i Nyköping-kampanj, turismenheter som Sörmlandsturism och så vidare, som egentligen har samma mål, menar Jan Bergman.
– Att få fler besökare, fler invånare, fler företagare precis som många andra kommuner i landet, fortsätter han.
Men det som skiljer framgångsrika städer, som till exempel vunnit Årets stadskärna, är att man samlat verksamheter under ett och samma tak, säger Jan Bergman.
– Dessutom bör man på ett systematiskt sätt och grundlig analys ta reda på vad för slags roll staden har. Är man en industriort, sovstad, turiststad?
I Nyköping har det genom åren spretat; äldrekluster, eventstad, turiststad.
Analys bör även göras kring centrumkärnor eller platser, anser han. Det finns tio faktorer till varför man besöker en plats och att den är tillräckligt attraktiv.
Här har Nyköping och Oxelösund ett arbete att göra.