Runt 150 personer satt samlade runt middagsborden på Träffen när det var dags att utse de matproducenter som under året lyckats producera nydanande delikatesser med rötter i lokala traditioner och råvaror.
Tävlingen heter Matverk och anordnas av Gastronomiska samtal – ett forum som sammankopplar råvaruproducenter, förädlare och matlagare med varandra.
– Vi har folk från Ystad till Lappland här i dag, hela Sverige är representerat. Det har varit väldigt trevligt här ikväll, säger Hans Naess, verksamhetsledare.
De som utsåg kvällens vinnare, den så kallade gastronomiska juryn, bestod av totalt sju personer, med kocken och krögaren Mathias Dahlgren i spetsen. Deras uppgift var att bedöma ätupplevelse, doft, textur, smak och teknik.
– Det bubblar ute i Sverige. Det finns en himla massa människor i landet som vill göra god mat. Det är det vi behöver, framgångsrika hjältar som visar på det goda exemplet, säger Mathias Dahlgren.
Totalt delades det ut ett första-, andra-, och tredjepris, därtill fem hedersdiplom, samt Mathias Dahlgrens egen utmärkelse "Rätt i tiden". Ett av hedersdiplomen, för bästa kommunikationsidé, tilldelades Sörmlands Monika Naess, Kalle Källander och Niklas Ehnberg, som prisades för att via film och digitala medier lyfta fram sin rödlökskonfityr.
Förstapriset gick till Västerbotten, som bland annat representerades av Johan Norman och Sören Burman, för deras Golden Ganjal – en alkoholfri hjortrondryck.
"Ganjal" betyder tårar på samiska, och kanske gick det, om man ansträngde sig, att skönja åtminstone en glädjefylld segertår hos förstaprisvinnaren.