Han säger att reformerna som genomförs för att höja resultaten i skolan leder till trötta och missmodiga lärare.
– Alla förändringar gör att lärarna storknar. De orkar inte mer, det här är inte lösningen. Nästan varje Björklundförslag har skjutit bredvid målet. Han får bara in tvåpoängare när det finns tiopoängare.
Hur ser lösningen ut då?
– Ge lärarna arbetsro och strukturera skolan. Lärarna behöver också inspirerande ledare. En bättre skola får vi om fler går till sitt arbete med glädje. Att kasta in nya brandfacklor just när de andra börjat slockna, det är inte bra. Det behövs stabilitet, säger Christer Wesström.
Han påpekar att eleverna redan idag får skriftliga omdömen och har utvecklingssamtal med sina lärare.
– Man sitter öga mot öga med föräldrarna och barnet och pratar igenom resultaten. Jag kan inte se att det skulle vara bättre att få betyg.
Tisdag, 14:00: Chatta på sn.se med Ann-Katrin Drevfjäll. Mejla in dina betygsfrågor till redaktionen@sn.se.