– Det kallas för instrumentlandningssystem och vi håller precis på att bygga om vår landningsbana. Det kommer dessutom installeras tusentals ljus, säger Joakim Lindholm, vice vd på Skavsta.
Redan i dag finns många flygplatser där planen kan landa helt automatiskt, ungefär som en självkörande bil. Arlanda har det systemet till exempel, berättar Joakim Lindholm.
– Vi ska komma upp i samma standard som Arlanda, säger han.
I det nya systemet är det alltså fullt möjligt att landa utan att piloten behöver göra något annat än att övervaka.
– Det sker redan på flygplan men piloterna brukar ändå vilja vara med och flyga, säger han.
I dag är instrumentlandningssystemet på Skavsta kategori-ett-klassat. Det innebär att piloterna visuellt måste uppfatta banan på en viss höjd för att få genomföra landningen.
Gör inte piloten det så kommer de av säkerhetsskäl att ta ett nytt varv och vänta på att dimman lättar eller flyga till en annan flygplats, berättar Joakim Lindholm.
Något som hände i slutet av september när en Wizz air-flight cirkulerade i ungefär en timme cirkulerade över Östersjön innan planet kunde landa. En passagerare beskrev händelsen som mycket obehaglig eftersom resenärerna informerades om att bränslet började ta slut. Flera grät och var rädda, enligt vittnet.
När det nya systemet på Skavsta är färdigbyggt, som är kategori-tre-klassat, ska det alltså vara möjligt att landa i betydligt svårare väderförhållanden.