Första halvan av år 2025 har passerat och vi kliver in i juli. Med det kommer, traditionsenligt, ett antal nya lagar att träda i kraft eller justeras. Bland annat slopas flygskatten – som infördes av den förra regeringen 2018.
En resa inrikes, eller inom Europa, kommer att bli ungefär 80 kronor billigare och en längre resa, utanför Europa, kan bli strax över 300 kronor billigare.
– Det är bara positivt. En skatt som vi tycker egentligen inte har gått till det den saken som var tanken, vilket var omställningen som är extremt viktig, säger Brett Weihart, vd för Stockholm Skavsta Airport.
– Nu har flygbolagen pengarna till att satsa på detta istället för att betala skatt som inte går till omställningen.
Fler kommer att resa till Sverige från EU-länder och det kommer att gynna svenska flygplatser långsiktigt menar vd:n. Han utesluter inte heller en utökning av destinationer från Skavsta.
– Nu blir vi mer konkurrenskraftiga. Vi har förhoppningar att det kommer under 2026. Både Gdansk och London, som var då de två största, finns det en stor efterfrågan av idag till att de ska återkomma till flygplatsen.
Kortsiktigt i sommar tror inte Brett Weihart att lagen kommer få några större effekter i form av ökat resande, utan att det kommer märkas av på längre sikt.
Skavsta var för sex år sedan Sveriges tredje största flygplats och hade cirka två miljoner besökare. Efter pandemin och när Ryanair lämnade flygplatsen har dock antalet resenärer minskat och 2024 flög cirka 300 000 från Skavsta.
I april kunde SN berätta om att det öppnas en ny, unik, flyglinje från Skavsta. Det är det ukrainska flygbolaget Skyup Airlines som flyger direkt till Moldaviens huvudstad Chișinău två gånger i veckan.
Beslutet om att avskaffa flygskatten har debatterats politiskt.
– Flygskatten gör att många företag riskerar att lägga ner för att flyglinjer försvinner, har energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) tidigare sagt till SVT Nyheter.
Klimat- och miljöministern Romina Pourmokhtari (L) håller inte med Tidökollegan.
– Vi måste ha mer sammankopplad klimatpolitik med de andra EU-länderna för att den ska ta kraft ordentligt. Först då kommer flyget verkligen få stå för sina kostnader.