Staten jagar kostnader och kräver att Skavsta är med och betalar om tågen ska stanna på flygplatsen. Skavstas ägare vill vara säkra på det är värt pengarna.
Det har utväxlats bud mellan Sverigeförhandlingen, som arbetar med planering och finansiering av höghastighetsjärnvägen, och Skavsta. Peter Steinmetz erkänner utan omsvep att parterna inte är överens. För bolaget är det svårt att på kort tid räkna ut vilka fördelar investeringen kan ge, säger han.
– Vi har just nu ingen uppfattning om hur det skulle påverka bolagets ekonomi.
Det finns flera knäckfrågor. Steinmetz ger ett exempel:
– Vi vet inte vad det är för värde på marken som behövs för spåret. Den måste vi avsätta oavsett om det blir en station eller ej.
Läs också: Landstinget hjälper till med kostnaden för Ostlänken
Statens förhandlare pekar på att en tågstation skulle ge ökade affärsmöjligheter. Nyköpings kommun har tidigare uttryckt optimism för att förhandlingarna med Skavsta ska gå i lås. Också landshövding Liselott Hagberg är hoppfull.
– Det skulle förvåna mig mycket om det inte blir ett stationsläge på Skavsta, säger hon.
På måndagen träffade hon och regionförbundets ordförande Viking Jonsson riksdagsledamöter från Sörmland på Skavsta. Kommunikationer och regionens utvecklingsmöjligheter stod på agendan.
– Med förbättrade kommunikationer ökar möjligheterna för studier och affärsverksamhet - det som gör det möjligt för en region att växa, säger Hagberg.
Erik Bengtzboe (M) säger att han inte är orolig för att Skavsta blir utan ett tågstopp.
– Man ska förstås inte vara naiv. Men när man gör en så stor infrastruktursatsning är det naturligt att man binder ihop den med regionens näst största flygplats. Skavsta behövs. Och om man inte tar vara på möjligheterna nu blir det kostsamt att lägga ny räls senare.
Förhandlingarna mellan Skavsta och Sverigeförhandlingen fortsätter.
– Vi vill gå framåt. Det är ingen tvekan om att hela regionen skulle dra nytta av en järnvägsstation. Men vi behöver tid att göra vår affärsmodell, säger Skavstas vd Peter Steinmetz.