Flygskatteutredningen, som genomförts på uppdrag av regeringen, har bland annat landat i ett förslag om en skattenivå på 80 kronor per resa inom Europa.
Transportföretagen, som är en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen, menar att klimatvinsten blir marginell, samtidigt som man befarar att det kan leda till ett ökat bilresande.
Skavsta flygplats vd, Peter Steinmetz, är också kritisk och menar att flygskatten kan få negativa konsekvenser i relationen till flygplatsens största kund, Ryanair.
– Det är svårt att säga hur reaktionen kan komma att bli hos flygbolagen, men Ryanair har reagerat negativt på sådana här förslag tidigare, i andra länder, säger han.
Ett exempel är Rygge flygplats i Norge, där Ryanair sa upp sitt avtal med flygplatsen sedan den norska regeringen införde en flygskatt i juni i år.
Peter Steinmetz kommenterar inte vilka typer av konsekvenser en flygskatt skulle kunna få i avtalet med Ryanair, men ser ändå en risk om det skulle införas i Sverige.
– Jag kan inte bortse ifrån att de skulle vidta åtgärder även här.
Det folkliga stödet för en flygskatt är däremot högt. Detta enligt en ny Sifo-undersökning, där drygt 70 procent är ganska eller mycket positiva till en flygskatt.