Grävmaskiner schaktar bort jord till ett djup av cirka en och en halv meter. Massorna sorteras och den jord som är förorenad körs bort till en deponi i Kumla.
Lastbilarna går i skytteltrafik. Hittills har över 40 000 ton forslats bort.
– Nu börjar vi närma oss slutet. Saneringen beräknas vara klar i mitten på september, säger Rikard Alang, projektledare för Trafikverkets bygge av Ostlänken på sträckan Skavsta-Sjösa.
PFAS är ett samlingsnamn på en rad kemikalier som är farliga för människor och miljö. På senare år har det duggat tätt mellan PFAS-larmen. Spår av de hälsofarliga kemikalierna upptäcks på allt fler platser runt om i världen: fynd görs i marken, i grundvattnet, i sjöar och i havet.
Området som Trafikverket sanerar just nu ligger precis söder om Skavsta flygplats.
Inför bygget av Ostlänken tog Trafikverket 2018 prover i närheten av flygplatsen. PFAS-fyndet kom knappast som någon överraskning. Eftersom kemikalierna tidigare användes i brandskum, finns de ofta på platser där brandövningar har genomförts – och vid flygplatsen finns en gammal brandövningsplats.
En del provsvar visade på höga halter av PFAS, både i marken och i grundvattnet. I många fall överskred halten de riktvärden som finns för dricksvatten och länsstyrelsen beslutade därför att ta prover i dricksvattenbrunnar i närheten.
– Totalt tog vi prover i tio brunnar. Halten av PFAS i dricksvattnet höll sig under riktvärdena i samtliga brunnar, säger John Åhblom, på länsstyrelsens enhet för miljöskydd.
När Trafikverket schaktar bort den förorenade marken åtgärdas en del av problemet. I området blir jorden fri från kemikalier. Dessutom förhindras ytterligare läckage från marken till grundvattnet.
Den PFAS som redan finns i grundvattnet kommer dock aldrig att försvinna av sig själv, berättar John Åhblom.
– Om inte grundvattnet renas kommer kemikalierna att sprida sig. Samtidigt kommer halterna PFAS i grundvattnet att sjunka, eftersom kemikalierna späds ut, säger han.
Brunnarna i området provtogs 2018. Sedan dess har det gått sex år och under den tiden har läckaget från marken kunnat fortgå och kemikalierna har kunnat sprida sig i grundvattnet.
Finns det en risk att det finns PFAS i de testade brunnarna i dag, sex år efter provtagningen?
– De prover som gjordes 2018 gav en ögonblicksbild. Hur det ser ut i dag vet vi inte. De brunnsägare som är oroliga kan vända sig till oss eller till Livsmedelsverket.
Det saneringsarbete som Trafikverket genomför leder inte till att PFAS-problemet i området försvinner. Förutom att det fortsatt kommer finnas PFAS i grundvattnet vet länsstyrelsen att kemikalierna även finns i marken på andra platser vid flygplatsen.
Man kan ju fråga sig varför inte Trafikverket genomför en totalsanering av hela området.
Förklaringen är att det inte är Trafikverket som är ansvarigt för att kemikalierna en gång har hamnat i marken, och därför har Trafikverket inte heller någon skyldighet att åtgärda problemet.
– Att Trafikverket sanerar det nu aktuella området gör de på eget initiativ, för att det ska bli möjligt att bygga Ostlänken utan att det stör en framtida sanering av bland annat grundvattnet, berättar John Åhblom.
Länsstyrelsen planerar nu att genomföra en ansvarsutredning, för att bestämma vem som är skyldig att bedöma vad som behöver göras och sedan vidta åtgärder.
Går misstankarna åt något specifikt håll?
– Eftersom föroreningarna sannolikt kommer från brandövningsplatserna kan det vara räddningstjänsten, antingen den kommunala eller flygplatsens egen, som kan hållas ansvariga. Även försvaret kan vara ansvarigt, med tanke på att Skavsta tidigare var en militär flygplats.
Varför har inte en ansvarsutredning redan gjorts, fyndet av PFAS gjordes ju 2018?
– Hittills har vi koncentrerat oss på den sanering som Trafikverket nu gör som en del av tillståndsprocessen för Ostlänken. Vi kommer att gå vidare med detta, säger John Åhblom.
Järnvägsprojektet Ostlänken innebär att det byggs ett nytt dubbelspår mellan Järna och Linköping. En av stationerna ska ligga vid Skavsta, en annan vid Vagnhärad och Nyköping får ett station på ett bispår.
Ostlänken ska enligt planen öppna för trafik 2035. Saneringsprojektet vid Skavsta medför inga förseningar, berättar Rikard Alang, projektledare på Trafikverket.
– Vi har tagit höjd för saneringen i ett tidigt skede, säger han.