PÄ bordet framför Cédric Fechter stÄr en flaska handsprit och en kartong munskydd. Det kÀnns symboliskt. Pandemin Àr nÀrvarande pÄ Skavsta. Passagerarna och vrÄlet frÄn jetmotorer Àr mer frÄnvarande.
Med tanke pĂ„ coronakrisen Ă€r det knappast chockerande att flygplatsen har det tufft ekonomiskt â men nyheten att konkurs hotar inom nĂ„gra veckor slog trots allt ned som en bomb pĂ„ onsdagen.
Cédric Fechter har levt med det ekonomiska stÄlbadet Ànda sedan han blev flygplatsens vd för ett halvÄr sedan.
â Vi har hela tiden arbetat med att minska vĂ„ra kostnader. Det har varit pĂ„frestande, inte minst för personalen. TyvĂ€rr rĂ€cker det inte. Vi behöver hjĂ€lp, sĂ€ger han.
För att lösa den akuta krisen mÄste Skavsta ta ett banklÄn. Den exakta summan har inte varit kÀnd tidigare men i dag förklarar Cédric Fechter att det handlar om 70 miljoner kronor.
Franska Vinci airports â som Ă€ger 90,1 procent av flygplatsen â har sagt ja till att gĂ„ i borgen för 30 procent av lĂ„net. Skavsta hoppas att Nyköpings kommun ska gĂ„ i borgen för resten. Lösningen har diskuterats fram i nĂ€ra samarbete med bĂ„de kommunenledningen och Vinci, berĂ€ttar CĂ©dric Fechter.
FrĂ„gan Ă€r varför kommunen â med en Ă€garandel pĂ„ 9,9 procent â ska gĂ„ i borgen för 70 procent av banklĂ„net.
CĂ©dric Fechter menar att frĂ„gan Ă€r felstĂ€lld. AktieĂ€gandet Ă€r inte relevant. Skavsta vĂ€nder sig till kommunen i dess egenskap av samhĂ€llsaktör â en samhĂ€llsaktör som har intresse av att flygplatsens finns kvar och utvecklas, förklarar han.
â Vi pĂ„ Skavsta och Vinci vill se att samhĂ€llet stödjer vĂ„r verksamhet. Det Ă€r dĂ€rför vi vĂ€nder oss till kommunen.
Skavstas önskan om hjĂ€lp frĂ„n samhĂ€llet kan ses i skenet av det miljardstöd som svenska staten riktat till en stor del av landets flygplatser. Swedawia, som driver de statliga flygplatserna, har fĂ„tt 3 150 miljoner. De regionala flygplatserna, som ofta Ă€gs av kommuner, har fĂ„tt 100 miljoner kronor â privatĂ€gda Skavsta blev utan.
I juni förra Ă„ret anmĂ€lde Skavstaledningen stödet â som man menar sneddriver konkurrensen â till EU-kommissionen. I dag vill CĂ©dric Fechter inte kommentera stödet nĂ€rmare.
Ăr du besviken pĂ„ regeringen?
â Jag Ă€r inte besviken. Men jag Ă€r bekymrad.
Innan Cédric Fechter kom till Skavsta hade han under tre och ett halvt Ärs tid varit vd för Lyon airport. Han lÀmnade en flygplats som var under stark utveckling. Nu leder han en krisflygplats.
Han var beredd pÄ vad som vÀntade. I alla fall vad gÀller ekonomin. DÀremot var han inte beredd pÄ att mÄnga svenska samhÀllsaktörer har vÀldigt dÄlig kunskap om flygplatsen.
Skavsta Àr landets tredje flygplats. Det borde rÀcka för att skapa intresse, anser Cédric Fechter. Dessutom Àr flygplatsen viktig för att det svenska nÀringslivet ska fÄ tillgÄng till kompetens frÄn utlÀndska arbetare, som anvÀnder Skavsta för att besöka familjen i hemlandet.
Skavsta Àr ocksÄ hemmahamn för viktiga beredskapsfunktioner, som brandflyg och kustbevakning.
â Under pandemin har vi förlorat pengar pĂ„ dessa verksamheter. ErsĂ€ttningen tĂ€cker kostnaderna nĂ€r passagerartrafiken Ă€r i gĂ„ng. Nu har vi hĂ„llit öppet dygnet runt trots att trafiken minskat med 75 procent. Vi har uppvaktat myndigheterna om detta men Ă€nnu inte fĂ„tt nĂ„got gehör.
Kommer ni att överleva krisen?
â Ja, jag Ă€r övertygad om att kommunen gĂ„r in med det stöd vi efterfrĂ„gar.