Skolan som fick leva vidare

När kommunen stängde skolan tog föräldrarna över skolan i Lästringe.

Foto: Fotograf saknas!

Nyköping2015-01-16 21:12

På trappan till Blomenbergska skolan ligger hockeyhjälmarna på rad. Det är isgata överallt och rektorn och lärarna har sandat för att hjälpa barn och vuxna att stå på benen.

– Vi har ingen vaktmästare som skottar och byter glödlampor. Det får vi göra själva. Gillar man inte det kan man inte jobba här. Vi måste kunna ta egna initiativ som ligger utanför lärarrollen, säger rektor Margareta Sålby.

Hon är också VD i aktiebolaget som bildats för att driva förskola, fritids och skola. Skolan finansieras med den kommunala elevpengen och drivs utan vinstintresse. Föräldraföreningen är ensam aktieägare i bolaget. Det är samma förening som hösten 1987 startade föräldrakooperativet Kojan. Förskolan hade genom årens lopp byggt upp en buffert som nu fick bilda startkapital för skolan.

Skolan går runt ekonomiskt. Blir det någon gång pengar över finns alltid hål att fylla, säger Margareta Sålby.

På Blomenbergska skolan har lärt barn lärt sig läsa, räkna och skriva sedan år 1863 och byborna reagerade kraftigt när kommunen sa att det var över. Nedläggningen förklarades bland annat med elevernas rätt till en bra utbildning och barnen hänvisades till skolan i Tystberga.

Byskolan i Lästringe skulle bli för liten, eleverna förutsattes göra svaga resultat, bli understimulerade i de små elevgrupperna och det sades att det skulle bli i det närmaste omöjligt att hitta behöriga lärare. 

Rektor Margareta Sålby erkänner att det kan vara svårt att rekrytera personal till en liten skola på landet.

– Det måste vara en särskild typ av lärare. Man ska tycka att det är roligt att påverka och det är en fördel att ha jobbat ett tag. VI har haft tur. Vi har full behörighet i alla ämnen utom träslöjd och musik, säger hon. 

Skolan har 27 elever i förskoleklass till och med årskurs 5. Det betyder att det kan vara svårt att hitta en jämnårig bästis. Det kan vara en nackdel, säger Margareta Sålby.

– Men de har sitt sociala nätverk här. Alla går på fritids. De är duktiga på att leka med varandra, åldern är inte så viktig. Det handlar mer om vad man vill göra, som att spela fotboll, leka häst eller gunga. De hittar någon som vill göra samma sak.

Treorna har godkända skolresultat. De få sjätteklassare som gått ut sedan starten har haft bra betyg.  Skolan har för närvarande en klass med ettor och tvåor och en klass med elever i årskurs 3-5.

Läraren Jessika Petersson har jobbat på både stora och små skolor. I Västerås kunde hon ha 31 elever i klassen. 

– Här har jag inte ens hälften. Jag kan ge eleverna så mycket mer. Men ibland blir grupperna lite väl små. Det kan behövas fler för gruppdynamiken, säger hon.

Skolan samarbetar bland annat med Vrena friskola och Kvarsebo friskola som också startats av föräldrar sedan de kommunala skolorna stängt.

Margareta Sålby säger att det är lustfyllt och lättjobbat att vara rektor på skolan. Hon behöver inte anpassa sig till lokala politiska beslut.

– Vi kan se vad just våra barn behöver och jobba med det, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om