Nybyggda Alpha och gamla Borgis (Omega) har varsin rektor. Samtidigt betraktas de båda skolbyggnaderna som en gemensam skola. Men nu måste organisationen göras om. Annars bryter kommunen mot skollagen.
– Det kan bara finnas en rektor på en skolenhet, säger Malin Lundquist, undervisningsråd vid Skolinspektionen.
Alternativet är att låta skolorna vara separata skolenheter. Då kan både Harke Steenbergen och Henrik Eriksson fortsätta som rektorer på sina skolor. Men det skulle gå helt emot kommunens ambitioner. Kommunen slog i höstas ihop sina fyra högstadieskolor till en med målet att få till en bättre integration. Organisatoriskt bildar Alpha och Omega en enhet och kommunen kan bestämma var varje elev ska börja.
– Grunden är att vi vill ha en blandning av elever, säger Cajsa Widqvist (S), avgående ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
Krister Pettersson, divisionschef för skolan, säger att organisationen blir en nöt att knäcka för politiker och tjänstemän.
– Vi vill jobba med integration och då blir det vissa kollisioner. Nyköping har tänkt längre än lagstiftningen men nu får vi diskutera hur vi ska göra. Det är nästan 700 elever och 60 anställda på varje skola, då behövs också en vettig och stabil ledning. På personnivå kommer alla att behövas. Men vi kommer inte att utöka organisationen.
Problemställningen har länge varit känd men ställdes på sin spets i den stora tillsyn av skolor, vuxenutbildning, förskolor och fritidshem som nu avslutats. Slutsatserna presenterades för politiker och skolans chefstjänstemän på tisdagen.
Skolinspektionen säger att politikerna behöver bli stärka sitt kvalitetsarbete för att kunna ta beslut om förbättringar i utbildningen.
– Vi kan inte säga hur kommunen ska göra. Men de behöver ha mer underlag för sina analyser, säger Malin Lundquist.
Meritvärden och kunskapsresultat har det senaste läsåret sjunkit i Nyköpings kommunala skolor. Mellan år 2012 och 2014 har det genomsnittliga meritvärdet för eleverna i årskurs 9 minskat från 213,8 till 205,5 poäng. Hela 17 procent av eleverna i årskurs 9 saknade i år behörighet till gymnasieskolans yrkesprogram. Mer än en fjärdedel av eleverna lämnade grundskolan utan godkända betyg i alla ämnen.
Skolchef Krister Pettersson räknar med en vändning, bland annat eftersom det metodiska arbetet utvecklats. Eleverna fångas upp tidigt för att man ska kunna sätta in relevant stöd.
– Vi ska få fler godkända och vi ska få upp meritvärdet, säger han.