Skrädderiet klippte sönder fracken

Syateljén misslyckades med att sy om brudgummens frack. Nu rekommenderar allmänna reklamationsnämnden, ARN, att kunden får ersättning för den förstörda bröllopsfracken och slipper betala för arbetet.

NYKÖPING2016-07-14 09:30

Nyköpingsbon skulle gifta sig men fracken var för stor. Han tog den till en sömmerska för justering.

Enligt brudgummen var fracken "förvisso inte helt ny men tidigare oanvänd och av mycket god ullkvalité". 2000 kronor skulle arbetet kosta.

Men när han kom tillbaka för att hämta fracken var den alldeles för liten. Han begärde att sömmerskan skulle justera sömnaden men fick veta att det var omöjligt eftersom allt tyg hade klippts bort.

Sömmerskan lät meddela att det skulle gå att göra ärmarna lite större men när han provade fracken på nytt var passformen helt galen. Han skriver i sin anmälan att överärmarnas undersida hängde som påsar och byxorna hade fått en märklig form på benen.

Skrädderiet debiterade honom 2500 kronor för arbetet. Han har inte betalat räkningen.

Mannen köpte en ny frack för 5800 kronor ("av sämre kvalitet av den omsydda") och vill ha ersättning för den.

Syateljen delar inte brudgummens uppfattning och motsätter sig kraven. Fracken var gammal och använd och sömnaden har utförts på rätt sätt och enligt kundens önskemål, skriver skrädderiet.

Men ARN har med ledning av fotografier gjort bedömningen att fracken blivit felsydd och att brudgummen bör kompenseras med 3000 kronor. Han ska inte heller behöva betala för arbetet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om