SN testar att svÀva med e-foil över vattnet

SegelbÄtar, motorbÄtar och surfbrÀdor som ser ut att svÀva över vattnet. SN har testat en "flygande" brÀda, sÄ kallad e-foil. Det sÄg inte graciöst ut men till sist kom den utsÀnde reportern upp i "flight mode".

SN:s utsÀnde lyckades till sist ta sig upp i luften, efter ett helt gÀng udda sÀtt att bada pÄ.

SN:s utsÀnde lyckades till sist ta sig upp i luften, efter ett helt gÀng udda sÀtt att bada pÄ.

Foto: Marianne Eilers Bischoff

Nyköping2022-08-30 18:10

– Alla kan, det vet jag, sĂ€ger Marianne Eilers Bischoff.

Hon stÄr pÄ Lastuddens brygga mellan Nyköping och Oxelösund och gÄr igenom det sista, innan SN ska fÄ prova att flyga över vattnet.

Marianne Eilers Bischoff driver e-foilföretaget VÄgfabriken och anordnar prova-pÄ aktiviteter med den moderna tekniken. Bland annat utanför Nyköping.

Marianne Eilers Bischoff lÀr ut konsten att e-foila.
Marianne Eilers Bischoff lÀr ut konsten att e-foila.

E-foil Àr ungefÀr som ett mellanting mellan en SUP och en vattenskoter. BalanstrÀningen pÄminner om SUP men den upplevda farten mer som en vattenskoter. PrismÀssigt Àr det pÄ vattenskoternivÄ, miljömÀssigt mer som en el-cykel.

Tekniken bygger pĂ„ en slimmad hydrodynamiskt mast som sitter fĂ€st pĂ„ en liten surfliknande brĂ€da. LĂ€ngst ner pĂ„ masten sitter tvĂ„ vingar – en liten och en stor – och en elektrisk torpedliknande motor. Med en fjĂ€rrkontroll i handen styr man farten pĂ„ ekipaget.

– Du behöver mer fart sĂ„ att du planar. Det Ă€r som med en cykel det blir lĂ€ttare med lite högre fart, ropar Marianne Eilers Bischoff.

E-foil krÀver en viss fart, annars hamnar du eventuellt i den hÀr positionen och det blir svÄrt med balansen.
E-foil krÀver en viss fart, annars hamnar du eventuellt i den hÀr positionen och det blir svÄrt med balansen.

Hon vill se mer stabilitet i brÀdan innan SN:s utsÀnde provar att stÀlla sig upp. Tipset tas emot med glÀdje men det kÀmpas ganska intensivt med att hÄlla ett jÀmnt tryck med pekfingret pÄ fartreglaget. Drar du pÄ för mycket sticker brÀdan upp och för lite dyker den. Det gÀller att komma upp pÄ fötterna, för att kompensera alla misstag som görs med handen.

Efter ett gĂ€ng komiska krascher och nĂ„gra kĂ€nguruskutt pĂ„ vattnet – brĂ€dan studsar upp och ner mellan frihet och vatten – sĂ„ börjar det sitta. UngefĂ€r 45 minuter tar det innan vi svĂ€var. 

Det ser inte reklamsnyggt ut, men det Àr en speciell kÀnsla att flyga ovanför svallet och samtidigt kÀnna kraften frÄn varenda vÄg under dig.

Åker du mot vĂ„gorna kĂ€nner du dem inte. DĂ„ skĂ€r masten som smör genom havet. Far du med vĂ„gorna mĂ„ste du anpassa dig till vĂ„gorna.

Foilen svÀvar sÄ effektivt och Àr bara vÄgorna tillrÀckligt stora kan du helt stÀnga av motorn. DÄ Àr det möjligt att anvÀnda kraften frÄn vattnet för surfa dig fram, ovan ytan.

– PĂ„ den hĂ€r motorn fĂ€lls bladen bakĂ„t om du stĂ€nger av gasen, sĂ€ger Marianne Eilers Bischoff.

Hon har en liten brĂ€da som just Ă€r till för det rena surfandet. DĂ„ Ă€r det möjligt att köra ut brĂ€dan mot de stora rullande vĂ„gor, vĂ€nda brĂ€dan och surfa hela vĂ€gen tillbaka. 

PÄ den nivÄn Àr inte SN:s utsÀnde, men har lÀtt för att drömma om det. GÀrna i en solnedgÄng.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!