I fjol stod det klart att Nobina vann upphandlingen om busslinjetrafiken i västra och södra Sörmland. Nobina, som även sitter på nuvarande avtal, fick då förlängt i ytterligare tio år och värdet av kontrakten med Sörmlandstrafiken beräknas till cirka 2,6 miljarder kronor.
– Vi och Nyköpings kommun har kommit fram till gemensamma miljökrav, och som det ser ut är det bara elbussar som klarar de krav som finns, säger Niklas Andersson, chef för trafikavtal och kvalitetsutveckling inom Region Sörmland, som äger Sörmlandstrafiken tillsammans med kommunerna i länet.
I det nya avtalet, som träder i kraft i augusti, kommer stadstrafiken i Nyköping, Flen och Katrineholm helt att utföras med elbussar. Det är Nobina som står för inköpet av de 19 fordon som ska trafikera Nyköping.
– Det är helt elektriska batteribussar, vilket i innebär en nästan helt utsläppsfri kollektivtrafik. Utan koldioxid- och kväveoxidutsläpp eftersom det inte finns någon förbränningsmotor i bussen. Det är ett batteri och en elektrisk motor, säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina.
Vad kostar det att köpa in bussarna?– Jag har inga exakta siffror, men en elbuss är generellt dyrare än konventionell dieselbuss. Samtidigt är elbussen mer energieffektiv och billigare i drift.
De befintliga depån i Nyköping ska användas för att ladda bussarna och för passagerarna kommer förändringen inte att innebära någon förändring i turtätheten.
– Det behövs ingen skrymmande infrastruktur eller laddstolpar ute i trafiken. Istället har vi tillsammans med Sörmlandstrafiken optimerat rutter och planering som skapar ett naturligt trafikflöde utan att man behöver stanna upp och ladda.
Bussarna laddas antingen över natten eller mitt på dagen när trafiken är mindre intensiv. Sörmlandstrafiken och Nyköpings kommun har inte ställt några krav på att införa elbuss även i landsbygdstrafiken. David Erixon på Nobina berättar att det inte finns någon modell på marknaden, anpassade för den typen av trafik och de tillgänglighetskrav som finns.
– Mycket av samhällsnyttan som elbussen tar med sig har ännu större betydelse i stadstrafik. Du slipper buller och tomgångskörning där många människor befinner sig.
Just när det buller har elbussarna en stor fördel, för de är i det närmaste ljudlösa. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är de ändå utrustade med en signal som uppmärksammar övriga trafikanter när de närmar sig, en typ av ringklocka som liknar spåvagnarnas ljud i Göteborg, Norrköping och Stockholm.