I sommar blir det nya regler för A-traktorer

Tidigare i sommar kom beslutet frĂ„n regeringen – reglerna för A-traktorer Ă€ndras. "Positivt att det styrs upp", sĂ€ger trafikpolis Jonas Höök.


Liliana Ramirez, i förarsÀtet, visar med hjÀlp av lillasyster Nati Ramirez och hennes vÀn Ellinore BÀcklund hur de brukar sitta i bilen. Varken systern eller hennes kompis vill ha en A-traktor. Nati Ramirez vÀntar med körkort tills hon Àr 18 Är och Ellinore BÀcklund har tankar pÄ en moped.

Liliana Ramirez, i förarsÀtet, visar med hjÀlp av lillasyster Nati Ramirez och hennes vÀn Ellinore BÀcklund hur de brukar sitta i bilen. Varken systern eller hennes kompis vill ha en A-traktor. Nati Ramirez vÀntar med körkort tills hon Àr 18 Är och Ellinore BÀcklund har tankar pÄ en moped.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2023-07-21 11:43

– Bilen ger mig mer frihet. Det kĂ€nns som en tyngd har lyfts frĂ„n att behöva lĂ€ra mig köra bil nĂ€r jag fyller 18. Nu har jag lĂ€rt mig grunderna i hur man kör, sĂ€ger Liliana Ramirez, 17, som i över ett Ă„r kört A-traktor.

Liksom för mÄnga ungdomar innebÀr tillgÄng till bilen ökad rörelsefrihet för Liliana Ramirez. Hon kan enkelt ta sig till och frÄn skolan, vÀnnerna och sin arbetsplats pÄ Skavsta.

– Anledningen till att jag skaffade den var för att kunna ta mig till jobbet.

undefined
Liliana Ramirez anvÀnder redan bilbÀlte, sÄ den Àndringen pÄverkar inte henne. Skillnaden för henne blir i hur mÄnga hon fÄr ta med sig pÄ bilturen och de nya reglerna kring hastighetsbegrÀnsningar.

Men nu Àndras reglerna för A-traktorer, ofta kallade epa-traktorer. FrÄn och med sista augusti i Är blir det krav pÄ bilbÀlte, förbud mot att ha fler passagerare Àn antalet platser i bilen och skÀrpta regler kring maxhastigheten pÄ 30 kilometer i timmen. Beslutet kom frÄn regeringen i början av sommaren.

En A-traktor fĂ„r vara konstruerad för att köra i maximalt 30 kilometer i timmen. Men med de nuvarande reglerna kan förarna komma upp i högre hastigheter, exempelvis genom att frikoppla i nedförsbackar – utan att begĂ„ hastighetsövertrĂ€delser. Vilket nu Ă€ndras. Med de nya reglerna fĂ„r inte A-traktorerna nĂ„ en högre hastighet Ă€n den som fordonen Ă€r konstruerade för, oavsett hur de nĂ„r den hastigheten.

undefined
"Jag ville inte att det skulle synas att det var en A-traktor", sÀger Liliana Ramirez. Hon gör det tydligt att det inte spelas nÄgon Epa-dunk i bilen. Mest kommer det 90-talsrapp och klassisk musik frÄn högtalarna.

FramifrÄn syns ingen skillnad pÄ Liliana Ramirezs silverfÀrgade Alfa Romeo frÄn andra bilar som befinner sig pÄ vÀgarna. Avslöjandet syns baktill i form av den röda triangeln, en LGF-skylt för lÄngsamtgÄende fordon.

Hennes A-traktor Àr en ombyggd personbil, vilket gör att hon mÄste följa de nya reglerna. Vanliga traktorer, som exempelvis anvÀnds i jordbruk, pÄverkas inte.

Trafikpolisen Jonas Höök Àr positiv till beslutet.

– DĂ„ A-traktorerna anvĂ€nds som transportmedel ute i trafik Ă€r det positivt att det styrs upp. En traktor som stĂ„r pĂ„ en Ă„ker har inte samma risker som en bil som kör pĂ„ vĂ€gen. DĂ€r blir det farligt om den hamnar i en olycka, Ă€ven om man sjĂ€lv inte orsakat den.

undefined
"Om vi inte har haft regler pÄ bÀlte sÄ har vi en generation som Àr van att sitta i en bil utan. NÀr de sen blir 18 Är och tar körkort sÄ kanske det inte kÀnns konstigt att köra utan bÀlte", spekulerar trafikpolisen Jonas Höök om potentiella fördelar med de nya reglerna. Arkivbild

DÄ baksÀtet pÄ Liliana Ramirez A-traktor Àr blockerat finns endast ett passagerarsÀte fram. Hittills har det inte funnits nÄgra begrÀnsningar i hur mÄnga som fÄr Äka med, sÄ lÀnge det inte utgör nÄgon fara. Liliana Ramirez berÀttar att hennes vÀnner oftast sitter i knÀt pÄ varandra. Men nu Àr det fÀrdigÄkt pÄ det sÀttet. Och att köra kompisarna i omgÄngar Àr inte ett alternativ.

– Jag har tvĂ„ bĂ€sta vĂ€nner som alltid Ă„ker med mig, och nu kan de inte det lĂ€ngre. Jag tror att vi fĂ„r börja Ă„ka buss eller gĂ„ dit vi ska.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!