â Bilen ger mig mer frihet. Det kĂ€nns som en tyngd har lyfts frĂ„n att behöva lĂ€ra mig köra bil nĂ€r jag fyller 18. Nu har jag lĂ€rt mig grunderna i hur man kör, sĂ€ger Liliana Ramirez, 17, som i över ett Ă„r kört A-traktor.
Liksom för mÄnga ungdomar innebÀr tillgÄng till bilen ökad rörelsefrihet för Liliana Ramirez. Hon kan enkelt ta sig till och frÄn skolan, vÀnnerna och sin arbetsplats pÄ Skavsta.
â Anledningen till att jag skaffade den var för att kunna ta mig till jobbet.
Men nu Àndras reglerna för A-traktorer, ofta kallade epa-traktorer. FrÄn och med sista augusti i Är blir det krav pÄ bilbÀlte, förbud mot att ha fler passagerare Àn antalet platser i bilen och skÀrpta regler kring maxhastigheten pÄ 30 kilometer i timmen. Beslutet kom frÄn regeringen i början av sommaren.
En A-traktor fĂ„r vara konstruerad för att köra i maximalt 30 kilometer i timmen. Men med de nuvarande reglerna kan förarna komma upp i högre hastigheter, exempelvis genom att frikoppla i nedförsbackar â utan att begĂ„ hastighetsövertrĂ€delser. Vilket nu Ă€ndras. Med de nya reglerna fĂ„r inte A-traktorerna nĂ„ en högre hastighet Ă€n den som fordonen Ă€r konstruerade för, oavsett hur de nĂ„r den hastigheten.
FramifrÄn syns ingen skillnad pÄ Liliana Ramirezs silverfÀrgade Alfa Romeo frÄn andra bilar som befinner sig pÄ vÀgarna. Avslöjandet syns baktill i form av den röda triangeln, en LGF-skylt för lÄngsamtgÄende fordon.
Hennes A-traktor Àr en ombyggd personbil, vilket gör att hon mÄste följa de nya reglerna. Vanliga traktorer, som exempelvis anvÀnds i jordbruk, pÄverkas inte.
Trafikpolisen Jonas Höök Àr positiv till beslutet.
â DĂ„ A-traktorerna anvĂ€nds som transportmedel ute i trafik Ă€r det positivt att det styrs upp. En traktor som stĂ„r pĂ„ en Ă„ker har inte samma risker som en bil som kör pĂ„ vĂ€gen. DĂ€r blir det farligt om den hamnar i en olycka, Ă€ven om man sjĂ€lv inte orsakat den.
DÄ baksÀtet pÄ Liliana Ramirez A-traktor Àr blockerat finns endast ett passagerarsÀte fram. Hittills har det inte funnits nÄgra begrÀnsningar i hur mÄnga som fÄr Äka med, sÄ lÀnge det inte utgör nÄgon fara. Liliana Ramirez berÀttar att hennes vÀnner oftast sitter i knÀt pÄ varandra. Men nu Àr det fÀrdigÄkt pÄ det sÀttet. Och att köra kompisarna i omgÄngar Àr inte ett alternativ.
â Jag har tvĂ„ bĂ€sta vĂ€nner som alltid Ă„ker med mig, och nu kan de inte det lĂ€ngre. Jag tror att vi fĂ„r börja Ă„ka buss eller gĂ„ dit vi ska.