Ulla Christiansson är Trafikverkets markförhandlare för Ostlänkens delsträcka genom Nyköping. Fastighetsägare hör av sig till henne och är oroliga.
– Ja, det är de förstås. Och frustrerade över att inte veta var spåren ska gå och hur mycket av deras mark som kommer att beröras.
Fastigheterna kan påverkas på flera olika sätt. Antingen genom att ett hus helt enkelt måste bort för att järnvägen ska gå just där. Eller genom att järnvägen går alldeles i närheten. Bullerutredningar ska göras och vid de bostäder som drabbas för mycket av bullret kommer Trafikverket att sätta upp bullerplank.
Staten kommer att ersätta dem som drabbas om hus eller mark måste bort och då betalas marknadsvärdet plus 25 procent.
– Marknadsvärdet räknas som om Ostlänken inte fanns och vanligtvis brukar vi ta hjälp av en auktoriserad värderare, säger Ulla Christiansson.
Även jord- och skogsbrukare kan drabbas när spåren ska dras över deras mark och även dessa kommer att få ersättning för förlorad mark. Däremot ersätts inte de fastigheter vars marknadsvärde riskerar att sjunka på grund av att snabbtåg susar förbi i närheten.