Statistik visar: Få olyckor i uppmärksammad korsning

I helgen var olyckan framme – igen. Trafikpolisen tycker att korsningen borde få bättre belysning men Trafikverket planerar inte några nya åtgärder.

Söndagens olycka. Föraren missade svängen och fortsatte rakt fram och ner i diket, ett mönster som går igen.

Söndagens olycka. Föraren missade svängen och fortsatte rakt fram och ner i diket, ett mönster som går igen.

Foto: Pontus Stenberg

Nyköping2020-12-14 10:00

– Jämfört med andra korsningar i Sörmland så sticker inte den här ut, säger Ivan Andic, planeringschef på Trafikverket inom region Öst.

SN skrev nyligen om ett flertal incidenter på kort tid, i T-korsningen där Svärtavägen möter länsväg 223 utanför Nyköping. 

I söndags var det dags igen, en bilist missade svängen och körde i diket på andra sidan vägen. Det var den femte olyckan inom bara en dryg månad och avåkningarna har dessutom skett på samma sätt, i mörker.

Ivan Andic hänvisar till Transportstyrelsens informationsregister Strada där data om olyckor från polis och från sjukvården samlas. 

– När vi tittar på alla olyckor från 2010 och fram till idag så ser vi att det är totalt åtta stycken personolyckor från den här platsen som har inrapporterats i Strada, säger han och fortsätter:

– Den här korsningen ligger lägre än förväntat när det gäller allvarliga skador, om man jämför den teoretiska olycksrisken med antalet inträffade olyckor.

Bullerspåren som ska uppmärksamma trafikanterna på korsningen är utslitna.
Bullerspåren som ska uppmärksamma trafikanterna på korsningen är utslitna.

Den teoretiska olycksrisken är en uppskattning som Trafikverket gör utifrån hur korsningen är utformad, hastighet och trafikflöde på de vägar som möts. Den bedömningen ställs sedan mot hur många olyckor som faktiskt inträffar och därigenom får Trafikverket ett användbart värde för den aktuella platsen.

Ett högre värde innebär större behov av åtgärder. Inom SN:s spridningsområde nämner Ivan Andic bland annat korsningen mellan riksväg 53 och Nävekvarnsvägen som en passage med högt värde. Inriktningen från Trafikverket är att den korsningen behöver åtgärdas inom de närmsta sex åren.

Efter den senaste olyckorna vid väg 223-korset har polisen uttryckt önskemål om exempelvis belysning eller högreflekterande skyltar. Men det finns inga sådana planer för tillfället.

– Nej, inga inplanerade. Men vi arbetar systematiskt med att utreda brister och behov, säger Ivan Andic.

Svärtavägen är utrustad med så kallade bullerspår som ska varna trafikanterna strax innan korsningen. Enligt uppgifter från platsen så är de nuvarande spåren utslitna. 

Bullerspår är ett exempel på enklare åtgärder enligt den fyrstegsprincip som Trafikverket arbetar efter för att göra vägnätet säkrare. Åtgärder som ligger inom steg 3 eller 4 innebär betydligt större arbeten, det kan exempelvis handla om att anlägga refuger eller bygga om en korsning till rondell.

I skrivande stund pågår inga sådana arbeten inom SN:s spridningsområde.

Karta: Här har olyckorna skett
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!