Elever, lärare och föräldrar är upprörda. Det är framför allt musikklasserna som är oroliga för framtiden.
– Det känns konstigt, ska vi splittras nu när vi känner oss hemma med varandra, säger Zina Habib.
Hela högstadieorganisationen i Nyköping görs om. Tre av fyra skolor skrotas och en ny skola står inflyttningsklar i sommar. Alla elever ska välja en profil, en särskild inriktning byggd på nyfikenhet eller redan grundade intressen. Före helgen spreds informationen att klasserna i fortsättningen ska vara mixade, alltså klasser med elever från många olika profiler.
Nästan alla i klass 8F vill prata om hotet och rädslan för att mista något unikt. En gemenskap byggd på ett starkt musikintresse. Klasskonserter, luciafirande och så den stora avslutande musikalen på våren i nian. Upplevelser som svetsar samman och ger minnen för livet.
– Jag hade inga kompisar i min förra klass men här är vi som en stor familj, säger Linnea Carlsson.
År efter år ligger Borgis musikklasser i betygstoppen. Varför då? Nora Franzén har analysen klar.
– Alla kan vara sig själva. Det är därför vi får bättre betyg, säger hon utan en sekunds betänketid.
Sanna Johansson spelar gitarr och sjunger. Ofta i korridoren, uppflugen på ett bord eller på en bänk, samstämd med andra.
– Alla är välkomna hos oss, säger hon.
Sanna är en av många som i helgen anslöt sig snabbt växande protestgrupper på Facebook. Bland medlemmarna finns vuxna och barn som vill att befintliga klasser ska få hålla ihop. Och de vill säkra profilklasserna för småsyskon och yngre kompisar.
Musikläraren Maria Rasmussen avslutar ett samtal med en orolig förälder.
— Det har blivit många samtal och mejl. Nu har vi fått information från rektorn om att inga befintliga klasser ska splittras och jag hoppas verkligen att ledningen står för vad de sagt, säger hon.
Hon säger att alla vill att skolan ska bli integrerad och att visionerna för den nya skolan är bra.
– Men det är för dålig kommunikation med oss lärare. Vi har byggt upp musikklasserna under många år. Vi ser att elever "hittar hem" när de kommer till en klass där musik får genomsyra hela verksamheten, säger hon.
På Borgis finns också lärare som stödjer beslutet att sluta med renodlade profilklasser.
– Det är inte enkelt men jag kan tycka att det är rätt att bryta upp klasserna för att inte få ett A- och ett B-lag, säger Eric Verban, lärare i ett av de arbetslag som har klasser utan specifik profil.