De nyanlända elevernas kunskaper kartläggs inte. Det kan leda till att elever får läsa om hela kurser i onödan. Det finns elever som förgäves bett sina lärare om hjälp. En del elever säger att de inte blivit bättre trots flera terminer på skolan och en del elever upplever att de läser ämnen på en för låg nivå.
Studieplaneringen är otydlig och samma ämne kan pågå under flera läsår utan att eleverna når ett godkänt betyg. Skolan berättar inte för eleverna att de kan läsa SFI från 16 år för att lära sig svenska snabbare.
Trots att det finns elever med hög frånvaro och det icke godkända betyget F har skolan aldrig gjort åtgärdsprogram för elever på introduktionsprogrammet.
Skolinspektionen har granskat åtgärdsprogram för några av särskolans elever men konstaterar att de är ofullständiga. Det framgår inte tydligt vilka behoven är och hur de ska tillgodoses. Inte i något av beslutet finns uppgifter om hur besluten kan överklagas.
Bedömning och betygssättning sker inte enligt regelverket.
Rektorn har inte skapat förutsättningar för övergripande pedagogiska diskussioner bland personalen och har inga rutiner för en systematisk uppföljning av undervisningen. Skolinspektionen bedömer att det finns brister i rektorns ledningsstruktur och organisation.
Kommunen har nu drygt tre månade på sig att rätta till det som Skolinspektionen slår ner på. Inspektionen ingår i den tillsyn som under året genomförs vid samtliga skolor i Nyköpings kommun.