Markägarna i området: Kommunen, flygplatsen och Skanska redogjorde under onsdagen för sina planer vid en konferens på Skavsta. Visionerna är kopplade till de stora förändringar som Ostlänkenprojektet innebär, med bibana och egen station vid Skavsta. Förhoppningen är att området ska växa genom företagsetableringar och satsningar på Skavsta som besöksmål.
– Man kan se det som en ny stadsdel med arbetstillfällen och arbetsplatser som fokuserar på att man ska besöka platsen, snarare än en plats som man tar sig till och från så snabbt som möjligt, säger Urban Granström.
– Nyköping växer åt det här hållet och på så sätt knyter vi ihop staden med Skavsta, även om det inte kommer ligga några bostäder i det här området.
Det finns planer på ett stort upplevelsecentrum vid Skavsta med planetens historia och hållbarhetsfrågor som tema. Det rimmar också bra med kommunens utvecklingsprogram för området, menar Urban Granström, där hållbarhet och miljöhänsyn är två ledord.
– Turistattraktioner där man kan koppla forskning och utbildning om hållbarhet till upplevelser är något som vi tittar på. Där väntar vi på hur järnvägen ska gå.
I det nordvästra hörnet av långtidsparkeringen bredvid flygplatsen sitter pinnar i marken som markerar ungefär var bibanan till Ostlänken ska dras och den tillhörande stationen ska byggas. Den exakta placeringen är däremot inte klar, besked i den frågan förväntas komma runt årsskiftet. Därefter kan planerna kring den fortsatta utvecklingen ta fart på allvar.
– Men den gamla F11-delen berörs egentligen inte av det, så där tittar vi på att kunna börja snabbare, säger Granström.
De stora förändringarna på Skavsta kommer troligtvis inte att ske inom F11-området, hur det området kan utvecklas återstår att se.
– Det som gör den platsen speciell är bland annat kopplingen naturen och Sörmlandsleden. Hållbarhet är en del av visionen för Skavsta så därför bör F11-området kanske inte se helt annorlunda ut än idag.
Urban Granström och Joakim Lindholm, operativ direktör på flygplatsen, fick en rak fråga under onsdagens konferens: När tror ni att det syns väsentliga skillnader i området jämfört med i dag?
– Om fyra år ungefär, förutspår Granström.
– Mindre förändringar som gör att platsen upplevs annorlunda kan vara på plats inom fyra år. När det gäller byggnader som väsentligt förändrar flygplatsens utseende tar det längre tid. Då behövs station och järnväg på plats, säger Lindholm.