Lastbilen, en kort dragbil med påhängsvagn, är Europas vanligaste lastbilstyp för fjärrtransport. Den så kallade EU-semitrailern är betydligt mer olycksbenägen än de konventionella svenska betydligt tyngre lastbilarna med släp, säger vägteknikkonsulten Johan Granlund.
Det finns en rad tekniska förklaringar - semitrailern med kort hytt är till exempel instabilare i halka än de tyngre traditionella nordiska lastbilarna med släp. Granlund vill inte se den alls på nordiska vintervägar.
– EU-semitrailers ger fler olyckor per körda kilometer och per fraktad mängd gods.
Enligt Granlund överväger man i Norge att förbjuda EU-trailerekipage med kort tvåaxlig dragbil att vintertid köra svåra vägar.
– Där är det praxis att man stoppar ekipagen från att köra i branta backar när det är halt medan andra lastbilstyper får köra vidare.
Johan Granlund har också reagerat över att polis och räddningstjänst beskrivit vägbanan som "glashal".
– Det tyder på att halkbekämpningen inte fungerat enligt avtalet med trafikverket, säger han.
Läs mer: Fem lastbilar gled av vägen i glashalkan på E4
Ytterligare en bidragande olycksorsak kan vara vägbanans konstruktion.
– Kurvan lutar utåt. Om den hade lutat inåt hade olycksrisken vid halka varit betydligt mindre.
Johan Granlund jobbar som konsult på analys- och teknikkonsultföretaget WSP och föreläser i nästa vecka på Nya Zeeland om olycksriskerna med den aktuella lastbilstypen.