Trafikexpert efter Stavsjöolyckor: Stoppa ekipagen

Vägsäkerhetsexperten Johan Granlund såg bilden av lastbilen som gick av vägen vid Stavsjö i måndagshalkan på E4. Han blev inte förvånad. – Den här typen av ekipage passar inte på svenskt vinterväglag, säger han.

NYKÖPING2016-11-08 22:29

Lastbilen, en kort dragbil med påhängsvagn, är Europas vanligaste lastbilstyp för fjärrtransport. Den så kallade EU-semitrailern är betydligt mer olycksbenägen än de konventionella svenska betydligt tyngre lastbilarna med släp, säger vägteknikkonsulten Johan Granlund.

Det finns en rad tekniska förklaringar - semitrailern med kort hytt är till exempel instabilare i halka än de tyngre traditionella nordiska lastbilarna med släp. Granlund vill inte se den alls på nordiska vintervägar.

– EU-semitrailers ger fler olyckor per körda kilometer och per fraktad mängd gods.

Enligt Granlund överväger man i Norge att förbjuda EU-trailerekipage med kort tvåaxlig dragbil att vintertid köra svåra vägar.

– Där är det praxis att man stoppar ekipagen från att köra i branta backar när det är halt medan andra lastbilstyper får köra vidare.

Johan Granlund har också reagerat över att polis och räddningstjänst beskrivit vägbanan som "glashal".

– Det tyder på att halkbekämpningen inte fungerat enligt avtalet med trafikverket, säger han.

Läs mer: Fem lastbilar gled av vägen i glashalkan på E4

Ytterligare en bidragande olycksorsak kan vara vägbanans konstruktion.

– Kurvan lutar utåt. Om den hade lutat inåt hade olycksrisken vid halka varit betydligt mindre.

Johan Granlund jobbar som konsult på analys- och teknikkonsultföretaget WSP och föreläser i nästa vecka på Nya Zeeland om olycksriskerna med den aktuella lastbilstypen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om