En som vet hur det känns är Urban Nyblom, ägare till en Morgan 4/4 från 1971. Handbyggd i England av både aluminium och trä.
– Men det är inte bilens chassi som man tillverkar i trä, utan delar av bilens kaross. Så som dörrarna, som är byggda i trä och klädda med plåt utanpå, förklarar Urban Nyblom.
I Afrika tillbringade Morganen sina första år. Men när ägaren flyttade hem till Sverige 1984 fick bilen följa med.
Morganen har genomgått en renovering 1989, men sedan dess har ingenting gjorts åt bilen.
Motorn i bilen är en vanlig fyrcylindrig Fordmotor.
– Det är ingen racerbil. Men med sin låga vikt på enbart 740 kilo så kan hon spinna på lite grann, säger Urban Nyblom.
För alla som går i tankarna att skaffa sig en veteranbil, vad ska man tänka på?
– Om man är ny i branschen ska man inte köpa sig ett renoveringsobjekt. För det tar alltid mycket länge tid och är mycket dyrare och svårare än vad man tror. Utan man ska köpa sig en färdig bil, som har en bra historia och att man kan lita på den som säljer. Det tjänar man många tusenlappar på, säger Urban Nyblom
Men när man väl har hittat sin veteranbil - vad är tjusningen med att äga en gammal bil?
– Dels är det körupplevelsen, det är det viktigaste tycker jag. Folk tycker om att se de här bilarna i trafik, för det är så gamla bilar ska upplevas. Det ska höras, det ska till och med lukta lite gott, säger Urban Nyblom.