Ville anställa – erbjöds praktikant i stället

När Jimmy Wiklund, egenföretagare inom mark och vägunderhåll, behövde anställa en person för ett projekt i Oxelösund kontaktade han Arbetsförmedlingen i Nyköping. Men handläggaren gav i stället honom rådet att ta in en praktikant.

kidsve_praktikproblem2.jpg

kidsve_praktikproblem2.jpg

Foto:

NYKÖPING2014-03-28 06:31

– Han tyckte att det är bättre och billigare att ta en praktikant för den kan man ändå göra sig av med när man är klar, säger Jimmy Wiklund, medan han skyfflar grus vid stensättning på Björntorpsvägen i Oxelösund.

Hur slutade samtalet?

– Jag blev förvånad att han sa så, och ifrågasatte och sa att det inte är konstigt att folk är arbetslösa om ni har den här inställningen att ni bara erbjuder praktikanter till oss som vill anställa någon, berättar Jimmy.

I bostadsområdet ska allt från nya buskar, gräsmattor, och stenar sättas lagom till våren. Ett omfattande arbete som Jimmy Wiklund kände att han inte skulle hinna på egen hand.

– Jag ville ha en person som kunde det här. Då tänkte jag att de måste ha en lista över sådana människor där man kunde söka, säger Jimmy som till en början tänkte ha en person som projektanställd för att sedan kunna förlänga anställningen när nya jobb kommer in.

Två veckor har gått sedan Jimmy Wiklund kontaktade Arbetsförmedlingen. Lösningen blev i stället att hyra in en kollega från Örebro. Linus Strandkulle åker hem på helgerna men får bo hos Jimmy på veckodagarna. Han kan däremot bara stanna någon vecka till, eftersom han har annat arbete på gång i sin hemort.

– Jag var tvungen att ha tag på någon och kan inte ha någon som bara är en praktikant. När jag behöver åka och hämta mer grus eller material då kan jag inte lämna praktikanten och säga åt honom att fixa det här själv. Praktikanten måste vara med mig hela tiden. Det är det som är problemet. Jag kan inte lägga över en massa ansvar på en praktikant.

Mats Karlsson, som är Arbetsförmedlingschef i Nyköping och Oxelösund blir förvånad när han får höra om fallet.

– Så här får vi absolut inte agera. Jag blir oerhört förvånad om vi verkligen har svarat på det sättet. Vi jobbar naturligtvis självklart med att folk ska få jobb i första hand. Sedan kan jag aldrig resonera hur det här resonemanget har gått. Det känns som att det måste föreligga någon form av missförstånd, säger han och tillägger:   

– Det är viktigt för oss att komma i kontakt med företagaren för att reda ut eventuella missförstånd. Det är en framtida kund hos oss och det är viktigt att ha en bra relation med våra kunder, menar Mats Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om