Hon flyttar lite pÄ soffkudden bredvid och rÀttar till tyget. Jenny Dingertz sÀger att hon Àr detaljfixerad.
â Hela gĂ€stupplevelsen avgörs av de smĂ„ detaljerna. Det kan vara hur det funkar med parkering, entrĂ©n, hur man checkar in, om potatisen Ă€r kall eller om det saknas en handduk pĂ„ rummet.
I tvÄ mÄnader har Jenny Dingertz varit vd pÄ Nyköpingshotellet Sunlight. Det mÀrks att hon trivs i rollen.
Var du nervös innan du tilltrÀdde?
â Det Ă€r klart att det Ă€r mycket tankar, det Ă€r pirrigt och spĂ€nnande, men det gĂ„r inte att jĂ€mföra med mig för 30 Ă„r sedan.
Jenny Dingertz Àr trygg i sig sjÀlv. Bra ledarskap Àr att skapa en personlig trygghet hos sina medarbetare sÄ att de kÀnner sig trygga pÄ sin arbetsplats, menar hon.
â NĂ€r jag kommer som ny chef sĂ„ vet jag om den oro som det gĂ€nget jag kommer till har. Vem Ă€r det? Hur Ă€r hon? DĂ€r Ă€r mitt största mĂ„l initialt att skapa en tillit för min person. Att det jag sĂ€ger, stĂ€mmer med verkligheten.
â Ărlighet varar lĂ€ngst. Ibland kan sanningen vara lite obekvĂ€m, men i lĂ€ngden Ă€r det bĂ€ttre att vi pratar öppet. Det kan jag sakna ibland, att mĂ€nniskor inte pratar med varann â pĂ„ riktigt.
Senast arbetade hon som vd för hotell- och restaurangverksamheten Ăster Malma, men andra positioner i branschen Ă€r inte frĂ€mmande:
â Jag har varit och nosat pĂ„ allting och det tror jag Ă€r en styrka. Man har en större förstĂ„else för vilka utmaningar andra har i sitt arbete.
De som arbetar med stÀdningen och diskningen Àr hotellets stora hjÀltar, tycker Jenny Dingertz.
â De sĂ€kerstĂ€ller att det flyter pĂ„, för alla Ă€r beroende av dem. Fungerar inte stĂ€dningen eller disken inom hotell- och restaurangbranschen, fungerar ingenting. Jag blir alltid intervjuad, men jag tycker att det Ă€r medarbetarna som gör jobbet.
â Jag brukar sĂ€kerstĂ€lla att alla som jobbar i till exempel receptionen eller nĂ€ra gĂ€ster, har provstĂ€dat. De mĂ„ste kĂ€nna pĂ„ hur tungt det Ă€r och ha förstĂ„else för vad det innebĂ€r.
Nyligen blev hotellets spa utbyggt â nĂ„got som vd:n Ă€r mycket glad över. Vad utbyggnaden kostar, vill hotellet hĂ„lla för sig sjĂ€lv.
Bolaget Sunlight hotel conference and spa ökade i fjol omsÀttningen med 2,1 procent, till 68 miljoner kronor. Rörelseresultatet sjönk dock med drygt sex miljoner kronor, till cirka 1,9 miljoner.
â Man har fĂ„tt ökade kostnader pĂ„ förbĂ€ttringsĂ„tgĂ€rder, som renovering, sĂ€ger Jenny Dingertz.
Den nya vd:n har ett stenhÄrt uppdrag framför sig:
â Man mĂ„ste alltid vara pĂ„ tĂ„rna. I besöksnĂ€ringen Ă€r det alltid smĂ„ marginaler.
Jenny Dingertz ser Àven en annan ekonomisk utmaning: Kostnadsökningarna pÄ till exempel mat, personal, el och vatten Àr större Àn de prisökningar man kan göra pÄ till exempel hotellfrukosten.
Vad Àr det som sÀger att utvecklingen med minskad lönsamhet inte fortsÀtter?
â Det Ă€r ju att vi gjort den hĂ€r satsningen pĂ„ spaet bland annat, som gör att vi fĂ„r mycket mer gĂ€ster. Vi mĂ€rker bara nu under höstlovet att vi har fler gĂ€ster Ă€n förra Ă„ret. Och det Ă€r kopplat till bad, aktiviteter och event. Att vi försöker vara aktuella för alla.
Att vara vd innebÀr ett stort ansvar, men konsten att varva ner tycks Jenny Dingertz besitta vÀl. Hon tar promenader med hunden Gino i Ripsa dÀr hon bor, och umgÄs med barnbarnet Lion.
â Jobbet tar ganska stor plats i mitt liv, men det som Ă€r skönt nu Ă€r att jag kan sortera det hĂ€r mycket mer. Jag stressar inte upp mig pĂ„ ett osunt sĂ€tt, det gjorde jag nĂ€r jag var yngre. Jag var nĂ€stan grĂ€nslös i hur mycket jag jobbade för att det var sĂ„ himla roligt.