Vrålapor gör matten roligare

"I ett av de höga träden längs Amazonfloden sitter en flock vrålapor. Det är hanar, honor och ungar. Det är sammanlagt hundra fötter på trädets grenar. Hur många apor finns i flocken?"

NYKÖPING2013-10-21 20:53

Tredjeklassarna på Långsättersskolan räknar. Och funderar. Tar torkade bönor till hjälp. Lägger de torkade bönorna i grupper om tio. Hur många fötter har en vrålapa? Är det två eller fyra? Två, säger Sofia Karlsson som är expert på djur. Och kommer omedelbart på att det rätta svaret är 50. Femtio apor blir det.

- För hälften av hundra blir femti. Och det var hundra fötter. Då blir det femti, säger hon snabbt. Filippa Tjernberg och Emil Thrygstad är med på uträkningen. Tills läraren Josefin Thorsten kommer och krånglar till det.

"Men om det sitter en unge på någons rygg?", säger hon.

Oj då.

Nu måste tredjeklassarna tänka om. Bönorna, alltså de som ska föreställa apfötter, flyttas fram och tillbaka i olika grupper. Hur många hanar finns det i flocken? Hur många apbebisar klänger på ryggen på sina mammor och har alltså inga fötter på grenen? Hur många ungar kan det finnas i en ordinär flock med vrålapor - och hur många av dem hänger och dinglar i armarna, knävecken eller svansen utan att sätta ner fötterna på en gren?

- Det är så många steg, säger Sofia och skakar på huvudet.

Till slut finns tre högar med bönor på bänken. En hög för vuxna hanar (de bråkar, fast det är en av dem som regerar). . En större hög med bönor för mammorna med klängiga ungar. Och en hög med ungar som klarar sig själva.

- Det här var en svår och klurig uppgift, säger Emil.

- Men rolig. Det är mycket tänk. Det blev lättare eftersom det handlar om djur, jag är expert på djur, säger Sofia.

- Det är bra att det är kul att räkna för då blir det lättare, säger Filippa.

Tilda Malmberg sitter vid ett annat bord och räknar och tänker. Det är bra med bönorna, säger hon.

- Men det är svårt att koncentrera sig när det är mycket ljud.

Treorna får rita och förklara hur de tänkt. Sofia ritar streckapor, medan de andra håller räkningen. Nästa steg är att visa den matematiska uträkningen med siffror, plus och minus och gångertecken. En grupp använder till och med division.

Problemet har flera lösningar. Det är inte svaret som är det viktiga - utan vägen dit.

- Josefin gör lektionerna extra roliga för att vi ska bli duktiga på matte, säger Sofia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om