Frågan är om det trots allt inte skulle behövas vingar på en del. Ta till exempel Mats Anderssons gamla Kadett kombi. Normalt sett hade denna bil runt 50 hästkrafter under huven.

– Ja, lite skrämd är den men den ska kunna köras på landsvägen också. Så lysen och allt som behövs finns, vi kör ju på vägen mellan tävlingsplatserna, berättar Mats Andersson.

Det skiljer en del mellan den här tävlingen och Gumball där tävlingsdeltagarna hela tiden ligger på eller över gränsen till det tillåtna på en vanlig landsväg. Deltagarna i Street week kan eller vill inte dra på utan kör oftast mycket försiktigt.

Bilen får inte haverera mellan banorna som racet går på och reservdelarna måste man transportera med sig. Stora serviceteam och bilar är inte tillåtna.

Peter Larsson är arrangör och chefredaktör för tidningen Gasoline.

– Idén till tävlingen kommer ursprungligen från Hot Rod magazine i Amerika som kör en liknande tävling. För två år sedan tog vi upp den tråden och bjöd in till Street week som vi kallar vår variant. Vi hade lite drygt 100 deltagare och det gav blodad tand. I år är det 200 deltagare men vi hade kunnat bli 500 om vi inte hade satt stopp. Tävlingen går ut på att deltagarna kör på fem olika banor under sju dagar. De kör sammanlagt 170 mil. Målet är i Björkvik och det tävlas i ett antal olika klasser, berättar tävlingsarrangören.

På plats finns även bilbyggaren Mats Thollander som är uppväxt i Österåker, men han får nöja sig med att åka med sonen William i en Volvo 242 från 1975. Det var William som anmälde ekipaget och pappa Mats tyckte att det var en rolig idé.

– Det är roligt att göra något tillsammans med grabben, säger Mats Thollander.

Mats Persson är en lokal spindel i arrangörsstaben och håller normalt sett till i Bjurstorpsgaraget utanför Katrineholm.

Hur kom du in i detta?

– Jag har hållit på med bilar i många år och känner många i de här kretsarna. Det är väl anledningen till att jag fått frågan. Min huvuduppgift kommer att bli nu på lördag då vi har avslutningsdag här på Björkvikring. Det kommer att bli utställning av häftiga bilar. Dit hälsas alla välkomna med sin bil. Vi kommer att ha monstertruckar som hoppar över bilar och en massa annat. Under kvällen är det stor avslutningsfest för deltagarna.

Tävlingsplatserna under veckan är i tur och ordning Björkvik, Emmaboda, Malmö, Vårgårda och Karlskoga där det sista racet körs. Avslutningen blir sedan i Björkvik nu på lördag den 14 juli. Där alla bilar kommer att finnas uppställda till beskådande. Förra året bröt bara tio bilar, så räkna med att det kommer att vara fullt på uppställningsplatsen under lördagen.