"Det måste bli ett slut på elavbrotten"

På Ica Oppeby gick strömmen fem gånger - bara under måndagen. "Nästa steg är att skaffa ett dieselaggregat", säger ägaren Conny Holmström.

På Ica Oppeby är man bekymrad över de senaste dagarnas ständiga elavbrott. Det skapar problem för butiken, säger Gustaf Åstedt, en av de anställda.

På Ica Oppeby är man bekymrad över de senaste dagarnas ständiga elavbrott. Det skapar problem för butiken, säger Gustaf Åstedt, en av de anställda.

Foto: Roger Sundberg

Nyköpings kommun2019-12-03 20:44

Elkaoset började i söndags. Då drabbades hundratals hushåll och verksamheter i Oppeby, Harg, Hagalund och Krikonbacken av flera elavbrott. På måndagen var det dags igen - då fem strömavbrott inträffade inom loppet av några timmar.

Conny Holmström, Icabutikens ägare, får något trött i rösten när har berättar om de senaste dagarnas elturbulens.

–  Kan elevbrotten komma tillbaka? Vad beror de på? Jag har ringt så många gånger till Vattenfall utan att få något svar, säger han.

För drygt ett år sedan var det också stora problem med elavbrott i bland annat Oppeby. Då var elleveranserna osäkra i cirka en vecka

– Nu har det gått så långt att jag inte längre fullt ut litar på att Vattenfall klarar detta. I värsta fall blir väl nästa steg att vi skaffar ett dieselaggregat till butiken, säger Conny Holmström.

Söndagens och måndagens elavbrott var ganska korta, som mest 20-30 minuter långa. Butikens varor klarade sig därför bra, även om personalen tvingades flytta på en del av de allra känsligaste produkterna.

Men elavbrotten skapade problem på andra sätt, berättar Gustaf Åstedt, en av butikens anställda.

– Vi kan inte släppa in några nya kunder i en butik som ligger i kompakt mörker. Vi fick koncentrera oss på att hjälpa de kunder som var i lokalerna att komma ut, berättar han.

Joe Eklöf var en de privatpersoner som är undrade inför söndagens och måndagens närmast flipperspelsliknande situation. Han tittade på TV, men det var inte mycket lönt. Programmen blev helt upphackade, berättar han.

För många år sedan, 1984, bodde Joe Eklöf på Oxbacken. Då var det något liknande problem med elleveranserna.

–  Då handlade det om överbelastning. Det hade byggts mycket nytt och elnätet klarade inte av det.

Joe Eklöfs tankar får stöd av Pelle Larsson, driftschef på Vattenfall. Han berättar att de upprepade elavbrotten på söndagen och måndagen mycket riktigt orsakades av överbelastning.

– Vi gjorde en fördjupad analys efter elavbrotten i måndags. Det visade sig att det var för många kunder och för många nätstationer på ledningen, som blev överbelastad.

Problemet ska nu vara åtgärdat. När problemet upptäcktes kopplades strömförsörjningen om och nu matas den ut på ett annat sätt, förklarar Pelle Larsson.

– Det är tråkigt att det blev så här men nu är vi rimligt säkra på att problemet är löst.

Elavbrotten har varit ganska korta och de flesta kylar har dörrar och klarar kortare tid utan ström. En del öppna kylar, som den här, kan behöva tömmas, berättar Gustaf Åstedt, en av de anställda.
Elavbrotten har varit ganska korta och de flesta kylar har dörrar och klarar kortare tid utan ström. En del öppna kylar, som den här, kan behöva tömmas, berättar Gustaf Åstedt, en av de anställda.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!