Många av de anställda hade precis kommit tillbaka från semestern när företagsledningen samlade personalen och informerade om varslet på måndagen.

Sommarvikarien Barak Jamal var en av dem som var med under ledningens informationsträff.

– I vanliga fall brukar det skojas och skämtas. Nu var det alldeles tyst. Många blev nog oroliga och började fundera på framtiden, berättar han.

Artikelbild

Barak Jamal har stormtrivts som sommarjobbare på Orio och har haft stora förhoppningar om att få jobba kvar. Men efter varslet är det nog tyvärr kört, berättar han.

Barak Jamal stortrivs med jobbet på Orio, som han beskriver som en bra arbetsplats med goda arbetskamrater.

Han har gjort ett bra jobb, har han fått höra. Innan varslet hade han därför goda förhoppningar om att få fortsätta.

– Nu inser jag att det är kört för mig, tyvärr. Jag har verkligen trivts och skulle väldigt gärna fortsätta, säger han.

Orios beslut att lägga varslet kom efter det att logistikföretaget förlorat en av sina storkunder, Opel. Beskedet att Opel avbryter samarbetet med Orio kom oväntat för företagsledningen, har vd Jonas Tegström tidigare berättat för SN.

Artikelbild

I måndags la företagsledningen sitt varsel. 36 tjänster ska bort på Orio.

– Vårt samarbete med Opel har fungerat fantastiskt bra och Opel har varit väldigt nöjda, sa Jonas Tegström till SN på måndagen.

De anställda blev minst lika förvånade som företagsledningen, berättar Ingemar Sandberg, ordförande för Metallklubben på Orio.

– Varslet kom nog som en blixt från en klar himmel för många. Det känns extra tungt att få ett sådant här besked precis efter det att man har kommit tillbaka från semestern, säger han.

Stämningen beskriver Ingemar Sandberg som tryckt, även om det också finns en viss framtidsoptimism.

– Jag tror att det här är vårt femte varsel på några få år, så det är klart att många tycker det är tungt.

– Men jag tror att framtidsutsikterna är ganska goda. Vi har fått in många nya kunder till logistikdelen och jag tror att logistiken har goda möjligheter att växa ytterligare.

Vd Jonas Tegström gör samma bedömning som facklubbens ordförande. Förutsättningarna för att logistikdelen av Orio ska fortsätta att växa är goda, anser han.

– Vi har flera nya kunder i pipelinen. Nu kommer vi intensifiera arbetet med att knyta dessa potentiella kunder till oss, har han tidigare sagt till SN.

Det var Opels nya ägare, Peugeot Citroen group (PSA), som avbröt samarbetet med Orio. PSA vill att Opel i stället ska använda sig av det distributionsnätverk som finns inom gruppen.

Orio ska nu förhandla med IF Metall om vilka 36 personer som ska sägas upp. Enligt företagsledningen drabbar varslet främst personal på lagret.