– De hävdar "force majeure", en oförutsedd förändring som de inte har någon kontroll över, säger Emanuel Fröberg, marknadsföringsexpert i Nyköping.

Hans företag jobbar med digital marknadsföring, på bland annat Youtube, Facebook och Instagram. Då ser man förändringarna direkt i kundernas beteendemönster.

– Många fler är inne på sociala medier så på det sättet är det en gyllene tid för att annonsera. Men restaurangföretag ser det inte så, de vill kapa sina utgifter, säger han.

På hans marknadsbyrå Keep Up Agency har man ettåriga avtal. Men i Coronatider är det många företag som vill hoppa av ingångna avtal. De har svårt att hålla näsan över vattenytan som det är, med sviktande kundunderlag. Då vill de spara varenda krona.

– Jag förstår dem såklart. Vi jobbar ju med att bygga upp deras varumärken och då vill de prioritera att alls ha kvar ett företag, säger Emanuel Fröberg.

Force Majeure är en vanlig del av affärsuppgörelser där man skriver in att oförutsedda händelser som strejker, vulkanutbrott och pandemier kan göra att avtalet får brytas i förtid. Det gör att företag som ingått ett kontrakt med en annonsbyrå, hyresvärd eller resebyrå exempelvis kan bryta kontraktet utan straffavgifter. Det förutsätter att den oförutsedda händelsen har påverkat förutsättningarna för avtalet. Force Majeure är franska och betyder "högre makt".

Annonsflykten gäller framförallt restaurangbranschen.

– Nu i Coronatider ser vi ett stort antal restauranger som hoppar av våra avtal. När man som bolag förlorar sina kunder så blir det en paniksituation - man försöker eliminera utgifter. Vi försöker hitta lösningar så att våra kunder har kvar sina kunder, så att säga, säger Emanuel Fröberg.

Även andra branscher är drabbade, berättar Emanuel Fröberg.

– Senast idag pratade jag med en stor gymnasiekoncern som vi nyligen fått till oss. Vi skulle dra igång, men så kom det här beslutet från regeringen att de ska stänga och då är det klart att de vill vänta, det tycker vi är helt rätt i den rådande situationen.

Men det är inte alla branscher som går dåligt. Exempelvis digitala annonser för hemrenovering går bättre än vanligt.

– När folk spenderar mer tid hemma än på jobbet så får de också mer tid att tänka att, ja men nu renoverar jag det där köket. Så då klickar man in på en av våra länkar på Instagram exempelvis och lägger en offert. Då ser vi det, säger han.