I anmälan får de intresserade fylla i uppgifter om hushållet, vad man har för intresse för miljöfrågor och delge sin syn på konsumtion. Ett viktigt avslutande inslag i ansökningsformuläret är frågan om hushållet är aktivt på sociala medier.

– Vi vill att ambassadörerna ska vara glada i att blogga och vara närvarande på Facebook. Visst, det är jättebra att minst tio familjer minskar sitt avfall, men vi hoppas att deltagarna också inspirerar andra hushåll, säger Jonas Andersson, renhållningschef på Nyköpings kommun.

Ambassadörernas uppgift blir att utmana varandra och sig själva i att minska sitt avfall. Under tolv månader får de olika teman att jobba utifrån, till exempel hållbar konsumtion, textil, matsvinn, kemikalier, elektronik samt kollaborativ (bytes) ekonomi. Längs vägen får de uppdrag som kan resultera i små belöningar och priser.

Artikelbild

Under tolv månader ska hushållen aktivt arbeta för att minimera sitt hushållsavfall.

– Det är inte priserna som ska locka, utan att man verkligen vill göra en insats för miljön, säger Jonas Andersson.

28 juni till 24 augusti är det fritt fram att anmäla sitt privathushåll. Än så länge har inga anmälningar kommit in, även om Jonas Andersson märkt att intresset varit stort i sociala medier.

Bakom projektet står länsstyrelsen som samordnare och Sörmlands sparbank som sponsor. Även Nyköpingshem deltar i projektet.