Sluta svära, alltid säga "hej" eller att få ordning på ekonomin. Var femte kvinna och var åttonde man väntas avlägga ett nyårslöfte i kväll. De vanligaste nyårslöftena handlar om att äta hälsosammare, börja träna eller läsa fler böcker. Men hur duktiga är vi egentligen på att hålla löftena? Det studeras just nu i ett projekt som drivs gemensamt av universiteten i Stockholm och Linköping.

Tidigare studier från USA har visat att 71 procent av dem som avger nyårslöften håller fast vid det en vecka in på det nya året. Efter ett halvår är de nere på 46 procent. Svenskarna ser ut att vara bättre än amerikanarna på att hålla sina löften. I en första studie, som omfattade 1 066 personer, höll över hälften, 55 procent, sitt löfte när ett år hade gått.

Men det finns knep för den som vill kunna hålla sitt nyårslöfte. Enligt Per Carlbring, professor i psykologi vid Stockholms universitet, brukar de mål som är närmandemål vara lättare att hålla än så kallade undvikandemål.

Artikelbild

Peter och Chatarina Åberg, 66 respektive 63 år, Nyköping:– Vi försöker träna landsvägscykling regelbundet och vårt nyårslöfte är att fortsätta med det. Det finns många vackra platser att stanna och fika på, till exempel Öster Malma, vid Bråviken och Vrenafiket.

– Det är lättare att börja göra något än att låta bli. Närmandemål berättar mer om vad man ska göra. Om man har ett mål om att inte göra något saknas en instruktion om vad man ska göra i stället.

Till exempel är det svårare att nå målet "sluta stressa", men kanske lättare att nå målet att läsa en bok.

Det finns också sätt att formulera sitt nyårslöfte så att det blir lättare att hålla. Var specifik, råder Per Carlbring, och framför allt, var realistisk. Om man är helt otränad är det exempelvis bättre att lova att åka Vasaloppet om tre år, än att lova att göra det i mars.

– Man kanske inte ska ha för ambitiösa mål, det kan vara bättre att ha flera delmål i stället.

Artikelbild

Annika Heed, 32 år, Oxelösund:– Att stressa mindre. Det kan absolut behövas.

[fakta nr="2"]

Ett annat tips är att berätta om ditt nyårslöfte för andra. Då fördubblas chanserna att hålla det. Och ge inte upp vid första bakslaget. I genomsnitt går det 17 bakslag innan man lyckas ändra sitt beteende.

Artikelbild

Kerstin Pettersson, 84 år, Tunaberg, har ett nyårslöfte som ligger i tiden: – Kanske att försöka vara lite mer ödmjuk. Det är något som vi alla behöver vara. Men på det stora hela tycker jag att jag lever ganska bra.

Nyårslöftena har också ändrat karaktär. Att sluta röka var ett vanligt nyårslöfte förr, men i dag är det så få som röker att det har blivit ett ovanligt nyårslöfte. Att träna mer och äta hälsosamt finns fortfarande kvar, men nya trender är att lova saker som är bra för kollektivet och inte bara för en själv, berättar Per Carlbring.

– Det blir mer och mer miljötänk, exempelvis att flyga mindre eller äta vegetariskt. Det handlar mer om att bli en bättre människa än att bli snyggare och smalare själv.