SOS blev nerringda efter smällen som hördes vid 11-tiden. Flera personer har vittnat om hur rutor skallrade av vibrationen – från Studsvik ner till Svalsta. Polis och räddningstjänst var ute och letade på eftermiddagen men något spår av smällen kunde de inte hitta.
Mängder av läsare hörde också av sig till SN men tips om att stridsflygplan synts i området och att smällen hängde ihop med det.
Spåren ledde så småningom till Linköping och Saab där flygprover med Jas Gripen genomfördes i tisdags. Företaget svarade att det eventuellt har uppstått en så kallad ljudbang – det vill säga att något av deras plan kan ha spräckt ljudvallen och därmed orsakat smällen.
Johan Öberg, kommunikatör på Saab, skriver i ett mail till tidningen på onsdagen att de har flugit från Linköping för att så småningom komma ut över Östersjön. Han vill inte bekräfta att deras piloter spräckte ljudvallen i höjd med Nyköping, de kommer heller inte att utreda händelsen vidare.
"Det finns inga sådana planer i nuläget", svarar Johan Öberg.
SN har varit i kontakt med en person som jobbar i flygindustrin. Han kan bekräfta att det var en ljudbang från Saab:s plan som låg bakom smällen.
Begreppet Mach används för att ange flygplans hastighet i luft.
Ett plan som flyger i Mach 1 rör sig med ljudets hastighet, det här planet flög i närmare Mach 1,3 och spräckte därmed ljudvallen. Det visar material som SN har tagit del av.
Piloten skulle ha uppnått Mach 1 först efter att ha kommit ut på Östersjön, nu skedde det för tidigt och därför blev det alltså en mycket kraftig smäll längs Sörmlandskusten.
– De här planen har sin övningssektor till havs och där flyger de i överljudsfart hela tiden. Däremot är det förbjudet över land på grund av de här ljudbangarna. Den här gången var piloten lite het på gröten, säger SN:s källa inom flygindustrin.