Enligt Mattias Lindholm, Kustbevakningens presstalesperson, patrulleras hela Sveriges kust varje dag, året runt, för att till exempel upptäcka utsläpp av olja.
– Nu ser vi ett behov av att vara uppmärksamma mot mindre båtar som skulle kunna föra med sig migranter till Sverige. Vi har inte sett några tecken på sådana båtar ännu, men det är något vi behöver vara beredda på som en konsekvens av stärkta inre gränskontroller och id-kontroller på tåg och färjor in i Sverige, säger Lindholm.
Så inga flyktingar har påträffats?
– Nej, det har funnits medieuppgifter om det men myndigheter har avfärdat det som icke trovärdigt. Det var en båt som påstods ha kommit till Skillinge i Österlen, men det har polisen avfärdat, sedan var det någon trodde sig sett en större grupp med migranter ute på sjön, men det var en skolklass ute på sjön.
Den extra spaningen sker med befintliga resurser. Flygrutterna justeras så att flygen passerar Skåne en eller ett par gånger extra per dygn.
– Det är alltid behov som styr våra fartyg och vårt flygs närvaro, nu finns det anledningar att planera flygrutterna så de passerar Skåne, men fortfarande ska resten av Sverige ska täckas.
Om Kustbevakningens flygplan ser något som de tror kan vara båtflyktingar ska de meddela Kustbevakningens fartyg och polisen.
– Fartygen får verifiera om det rör sig om flyktingar. Är det så, tar man med dem till land och i förlängningen lämnas de över till Migrationsverket. Det är inte aktuellt att vända och skicka tillbaka båtar, är man på svenskt vatten ska man föras till Sverige för utredning, vi kommer inte göras några kontroller till havs. Kustbevakningen har inga befogenheter att avvisa någon, det är en polisiär angelägenhet, säger Lindholm.
Att inte vidta de här åtgärderna vore oansvarigt, enligt Lindholm, eftersom de är en del av Kustbevakningens uppdrag.
– Vi har ett ansvar för att övervaka Sveriges sjögräns och ska kunna upptäcka dem som försöker ta sig oupptäckt över gränsen, migrant eller inte. Vi har haft flyg och fartyg på plats i Medelhavet och vet från erfarenhet därifrån att båtarna flyktingarna färdas i sällan är sjödugliga. Om migranter kommer välja vägen över havet vet vi inte, men det finns risker till sjöss som vi kan undvika genom att låta kontrollen äga rum iland.