Kommunens förhoppning var att den kommande stationen vid Skavsta skulle placeras längs huvudbanan. Under torsdagen meddelade regeringen att man i stället går på Trafikverkets förslag där stationen trafikeras via den bibana till Ostlänken som även går förbi Nyköping.

– Jag är inte förvånad över beslutet, men det är klart att vi är väldigt besvikna över att man inte tar hänsyn till Skavstas betydelse nationellt när man planerar för ny järnväg, säger Urban Granström.

Stationens placering på bibanan innebär ändå att det kommer vara möjligt att åka direkttåg till flygplatsen från exempelvis Stockholm, meddelade miljöminister Karolina Skog (MP) under torsdagen.

Artikelbild

Samtidigt kommer det att innebära längre restid till Skavsta än om station låg längs huvudbanan och det påverkar även trafiken från Nyköping, säger Urban Granström.

– Nyköpings kommun och Trafikverket har lite olika uppfattningar om hur mycket tid det rör sig om, men jag skulle säga minst tio minuters längre restid till Skavsta, plus längre restid från Nyköping och vidare söderut.

Han fortsätter:

– Vi vet att det här alternativet är dyrare och vi riskerar förseningar för det kräver att man planerar om. Det är ett beslut som försämrar, fördyrar och försenar på en gång.

► Så här kommer nu Ostlänken att dras förbi Nyköping och Skavsta

Nyköpings kommun och Trafikverket har haft skilda uppfattningar om stationens placering med hänvisning till flygplatsens utvecklingspotential.

Stationen bör ligga på huvudbanan med tanken på att Skavsta är på väg mot sex miljoner passagerare per år och flygplatsen är viktig för övriga landet, menar kommunen.

Trafikverket anser däremot att flygplatsens utveckling är mycket osäker, inte minst eftersom en enskild aktör, Ryanair, står för en så stor del av flygtrafiken.

Urban Granström ser fler orosmoment med att det nu blir bibana till Skavsta.

– Det blir trots allt en station där och det är bra, men den föreslagna dragningen går mitt genom det utvecklingsområde som kommun har vid Skavsta, och bibanan ställer till det för de planerna också.

Anna af Sillén (M), oppositionsråd Nyköping, beklagar också regeringens beslut.

– Regeringen kör inte bara över Nyköping, utan missar också chansen att binda ihop tåget med flyget, och möjligheten att stärka Skavsta som ett framtida komplement till Arlanda, säger hon.