Det handlar om upphandlingen av Ostlänkens etapper förbi Vagnhärad och Skavsta som nu stoppas, vilket tidningen Byggindustrin var först med att berätta.
– Vi har avbrutit upphandlingarna för vi ser att den kostnad som är beräknad är högre än väntat och den överskrider den budget vi har för projektet. Vi måste se över vår kravbild, säger Ostlänkens programchef Magnus Sjöberg till SN.
Budgeten för hela Ostlänkenprojektet är satt till 91,4 miljarder kronor.
Kontraktet i upphandlingen av delsträckorna Vagnhärad och Skavsta låg på tio miljarder vardera, alltså totalt 20 miljarder.
Hur mycket dyrare kommer de här sträckorna att bli?
– Jag har inte exakta siffror, men det handlar om en väsentlig fördyrning. Med den kravställning vi har så ligger vi på upp till 50 procent mer än vad vi har enligt den budget vi har idag, säger Magnus Sjöberg.
Äventyrar det hela Ostlänkenprojektet?
– Absolut inte.
Nu ska Trafikverket gå ut med en ny inbjudan till entreprenörer som kan tänka sig att bygga delsträckorna till en ny och högre kostnad, innan man gör en ny upphandling. Det påverkar även tidplanen.
– Vi tappar drygt ett halvår men vår bedömning på helheten är att vi kommer kunna hålla den tidplan som vi har för öppnandet av trafik till 2035. Det är flera andra projekt som ska vara klara samtidigt, säger Magnus Sjöberg
Det är inte första gången som budgeten för Ostlänken spräcks. Trots att två upphandlingar nu avbryts vill inte Magnus Sjöberg beskriva det som ett misslyckande.
– Den är en del i ett arbete. När vi ser att vi inte klarar av att nå budgeten så tvingas vi tänka om och göra på ett annat sätt.
Finns det risk att ni behöver avbryta fler upphandlingar av samma anledning?
– Det kan jag inte avgöra i dagsläget. När vi kom fram till att vi inte kan hålla vår budget så var vi tvungna at avbryta och se över vår kravställning och göra om igen. Vi är såklart ledsna över det här, säger Magnus Sjöberg.