2018 tecknades ett tvÄÄrigt ramavtal mellan Nyköpings kommun och Ryanair som innebar att bolaget ska marknadsföra kommunen, bland annat genom annonser pÄ bokningssajter och exponering i sociala medier.
MÄlgruppen Àr internationella flygresenÀrer som kommer till Skavsta med förhoppningen att de ska fÄ upp ögonen för och besöka Nyköping.
Enligt en option har kommunen haft möjligheten att förlÀnga avtalet med ytterligare ett Är. 22 november lÀmnades ocksÄ en begÀran till Ryanair om en förlÀngning till 14 mars 2021.
â Eftersom avtalet var pĂ„ vĂ€g att gĂ„ ut sĂ„ valde jag att initiera en förlĂ€ngning, sĂ„ att vi inte ska stĂ„ utan möjligheten att nyttja det om vi skulle vilja, sĂ€ger Anna Nilheimer, kommunikationschef i Nyköpings kommun.
För 2018 fanns en miljon kronor avsatt för marknadsföringsinsatser via Ryanair. Under 2019 har kommunen dÀremot valt att inte satsa nÄgra pengar pÄ marknadsföring denna vÀgen.
â Det hĂ€r Ă€r ett ramavtal som ger oss möjlighet till marknadsföring om vi skulle vilja det, och om vi har medel till det. Hur det blir 2020 har vi inte alls tagit stĂ€llning till Ă€n, men jag vill inte utesluta den möjligheten, sĂ€ger Anna Nilheimer.
TvÄ veckor efter kommunen begÀrde en fortsÀttning av avtalet kom beskedet att Ryanair tillfÀlligt stÀnger ner Skavstabasen, vilket innebÀr en markant nedgÄng i antalet flyglinjer.
Hur pÄverkar detta möjligheterna att marknadsföra Nyköping via Ryanair?
â Det kan jag inte svara pĂ„, men det Ă€r klart att det Ă€r beklagligt med neddragningen, sĂ€ger Anna Nilheimer.