1 000 resenärer fick sina kort spärrade

15 000 kronor om dagen förlorar Länstrafiken i Sörmland på sitt nya biljettsystem. Sedan premiären i mars 2002 innebär det nästan en miljon i förlorade intäkter.

Övrigt2002-06-12 23:25
Mellan 1 000 och 3 000 trafikanter har fått sina kort spärrade av misstag av det nya systemet. De har fått nya biljetter för att resa vidare och ska få pengarna tillbaka.
Också bussförare har klagat på att systemet inte fungerat tillfredsställande.
Varje dag har tio biljettmaskiner inte fungerat i Sörmland och därmed har resenärerna inte kunnat köpa biljetter. Biljettmaskinerna har också ibland skrivit ut för många biljetter och har i minst 1 000 fall spärrat resenärernas kort.

Alla är missnöjda med det nya systemet. Såväl bussförare och resenär som beställaren, Länstrafiken.
Lyckligtvis minskar nu antalet spärrade kort, säger Börje Griph, som är projektansvarig för biljettsystemet på Länstrafiken.
Idag ångrar han nästan att man köpte systemet.
Med facit i hand kan man tycka det, men det kan bli bra i slutändan.
Flera trafikbolag var intresserade när Länstrafiken tittade på systemet.
Vi var väl de som bestämde oss först och nu får vi lida för det, säger han.

Men enligt områdeschefen i Sörmland finns inga planer på höjningar av biljettpriset på grund av de minskade intäkterna.
Men jag ska aldrig säga aldrig, säger Göran Gullbrand som är områdeschef för Länstrafiken i Sörmland.
Länsstrafiken i Sörmland har blivit testpilot för systemet som nu har köpts av både Västtrafik och lokaltrafiken i Oslo. SL, Storstockholms lokaltrafik, tittar också på systemet.
Lars Eriksson är ekonomichef på Länstrafiken. Han är missnöjd med köpet av biljettsystemet som förutom alla problem också varit försenat. Nu förhandlar Lars Eriksson med leverantören ERG om ersättning på grund av förlusterna. Men han kan inte säga något om utsikterna idag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om