11 mister jobbet på Saab Nyge Aero
11 personer på Skavstaföretaget Saab Nyge Aero mister jobbet sju på tjänstemannasidan, tre mekaniker och en tekniker. Om företaget inte hittar ersättningsjobb för uppgifter som ska avslutas nästa vår blir det fråga om fler varsel, säger företagets VD Bengt Hörnsten.
Men vi har hela tiden kontakter ute för att försöka knyta upp nya order. Det här är en svängig bransch och saker kan hända fort, säger VD.
Kan beskedet att Ryanair troligen väljer Skavsta som nav inverka på Nyges framtid?
Vi ser att Skavsta har en fantastisk potential och det kan bli positivt för vår del. Men inte 2003, säger Bengt Hörnsten.
Han påminner om att Ryanair inte använder Nyge för tekniskt stöd utan bara vänder sina plan på flygplatsen.
Staffan Johansson är HTF-klubbens ordförande på Saab Nyge Aero. Han företräder de sju tjänstemän som nu mister jobbet.
Det är jättetråkigt, en del har arbetat hos oss under flera år. Men det är ohjälpligt.
Staffan Johansson understryker att uppsägningarna inte beror på arbetsbrist utan på bristande lönsamhet. Han är kritisk mot att Saab som ny ägare inte tagit större ansvar för den ekonomiska projektledningen i dotterföretaget.
Jag hoppas att Saabkoncernen ska ta så stort ansvar som krävs för kvarvarande personal och framtida projekt. Annars finns det risk att vi tappar vår mångskiftande kompetens och blir tvungna att specialisera oss på bara en verksamhet, målflyget.
Just nu får de uppsagda tjänstemännen, som är i åldern 25-50 år, hjälp av Trygghetsrådet. HTF-ordföranden tror att deras framtida utsikter på arbetsmarknaden är relativt goda. Det är administrativ personal, bland annat ekonomer och inköpare.
Staffan Netterstedt är Transports ordförande på Saab Nyge Aero. De tre mekaniker och en tekniker som han företräder är relativt unga och kan ha ganska goda framtidsutsikter, tror han.
Jag har själv som tekniker varit hårt drabbad under 90-talet. Arbetsmarknaden är upp och ner inom flyget.
Ett Arlanda-företag efterfrågar för närvarande elva flygtekniker. Men det är för en annan typ av flygmaskin än Nyges folk har certifikat för. En typkurs för nytt certifikat tar mellan några veckor och ett halvår, beroende på vilken maskin det är fråga om.
Netterstedt försäkrar att han den fackliga vägen gör allt han kan för att hjälpa de uppsagda.
Har inte Saab-koncernen personalansvar?
Jo, Linköping behöver folk. Även om det inte är inom samma område erbjuder Saab utbildning där.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!