A-kassekostnader ger missnöje i opinionen
Statsminister Fredrik Reinfeldt har dock rätt i sin analys att höstens debatt har handlat om regeringens besparingspaket och då särskilt a-kassereformerna mer än de goda effekterna av högkonjunkturen. Att oberoende fack som TCO har valt att ställa sig hand i hand med socialdemokraterna i debatten har också spelat roll, särskilt när man lånar argument och slagord. Opinionsarbetet har gått ut på att svärta ned reformeringen av a-kassan, inte om att nyansera debatten. Detta kommer att ge stora trovärdighetsproblem den dag då åtgärderna ger effekt. Ett annat intressant politiskt faktum är att debatten närmast uteslutande har fokuserat på att avgifterna ska höjas för alla. Ingen gillar dyrare räkningar. Debatten har alltså inte handlat om ersättningsnivåerna, även om det är vad socialdemokraterna och LO demonstrerar om. Det skvallrar om en missnöjeseffekt i opinionen.
Opinionsuppgången för socialdemokraterna är dock säkert efterlängtad. Maktskiftet har flyttat fokus från partiets maktfullkomlighet. Partiledaren har varit osynlig och nyheterna har handlat om möjliga partiledare i stället. Nyordning och nystart är alltid intresseväckande. Det som mest talar för socialdemokraterna på sikt är dock om resultaten av regeringens politik skulle utebli eller bli mycket små. Men eftersom uppgången bottnar i ett missnöje med regeringen, kan utvecklingen lika gärna vara tillfällig.
Det som talar för alliansregeringen är att viktiga löften är på väg att genomföras. Jobbavdraget blir snart verklighet. Tendenserna till en mer offensiv infrastrukturpolitik börjar skönjas. På torsdagen kom beskedet om att det centerstyrda näringsdepartementet snabbar på bygget av Nynäsbanan och att Vägverkets och Banverkets anslag höjs.
För östra Sörmland kommer det att väga extra tungt hur den nya regeringen behandlar frågan om Ostlänken. Ska den fortsätta ligga långt bak i prioriteringsplanen, där den förra regeringen klämde in den? Den nya regeringen har all chans att visa att den ser tillväxtvärdet för hela regionen om hela järnvägssatsningen, inte bara de inledande arbetena i Östergötland, kan beslutas och genomföras i raskare takt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!