Alla för Citybanan

Övrigt2007-12-20 16:43
Så var det på bordet och undertecknat. Kommuner och landsting i Mälardalen ställer upp och medfinansierar bygget av Citybanan, detta jätteprojekt som bygger bort det främsta hindret för att öka järnvägstrafiken söderut från Stockholm.
Det är mycket pengar för kommunerna. Men det är pengar som går till ett angeläget område; en investering som verkligen kommer att underlätta för arbetspendling och regionförstoring. Det blir lättare att bo kvar i vårt närområde även om det nya spännande jobbet finns i annan kommun. Det blir lättare att flytta hit, att exempelvis byta storstadslägenheten mot en villa i mer barnvänlig miljö, och ändå behålla sitt gamla jobb i Stockholm.
Samtidigt muttras det i politikerleden. Inte så konstigt, det hör inte till traditionen att någon annan än staten står för de stora nationella infrastrukturinvesteringarna. Det är många kommunalråd som inte gillar det. Men de gör det ändå, för att de ser behovet och förstår vad som står på spel.

Traditioner måste ibland brytas. Med en under många och långa regeringsår eftersatt infrastruktur i Mälardalen så krävs det nya, omfångsrika lösningar för att närma sig den stora utvecklingspotential som regionen har.
Med Citybanan-lösningen öppnas också ett antal viktiga dörrar för Mälardalens del, som följer med på köpet tack vare att man ställer upp med investeringsmedel: förutsättningarna för Ostlänken som ett OPS-projekt utreds noga, det öppnas för en gemensam trafikhuvudman i Mälardalen som ska bidra till att minimera byråkratiska hinder för kollektivtrafiken, med mera.
Det kommer att ta sin tid innan spårkapaciteten verkligen ökar, Citybanan beräknas vara klar först om tio år. Det hade kunnat ta ännu längre tid om regeringen bara stått fast vid gamla traditioner.
Under tiden måste dock mest möjliga nytta göras av befintlig spårkapacitet och att vi väntar på Citybanan kan aldrig tas för intäkt för att ha överseende med svaga pendlarförutsättningar med överfulla eller ideligen inställda tåg när trafiktrycket är som högst.
Att politiskt verka för att maximera antalet tågturer möjliga mellan Stockholm, Vagnhärad och Nyköping är en viktig uppgift för våra lokala politiker i samtalen med SJ.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om