Alla måste ta till sig den rätta läran

”Som allmän regel kommer byråkraten att finna att hans utsikter att bli befordrad ökar, att hans makt, inflytande och status förbättras och att till och med hans kontorsrum blir mera tilltalande om den byråkrati inom vilken han arbetar expanderar.”

Övrigt2009-07-28 05:00

 Det konstaterade juridikprofessorn Gordon Tullock i boken ”Den politiska marknaden” för 27 år sedan. I en rapport från Timbro som släpptes igår belyser rapportförfattarna Philip Thomasson-Lerulf och Hannes Kataja hur EU använder skattemedel för att bland annat betala ideella organisationer för att de ska föra fram positiva budskap om EU. Utan det allmännas positiva bild av EU är det svårt för EU att expandera.

Det är inga små summor det handlar om. Enligt rapporten används mer än 2,3 miljarder kronor varje år för att sprida EU-positiva budskap till unionens medborgare. En del av pengarna används för att producera informationsskrifter om EU:s verksamhet. I skriften ”En investering i vår gemensamma framtid – Europeiska unionens budget” beskrivs hur mycket EU arbetar för att kontrollera att pengarna används på rätt sätt. Där nämns dock inte att Europeiska revisionsrätten, som har i uppgift att kontrollera hur pengarna används, i flera år har kritiserat att pengarna inte används på det sätt som är syftet. 2008 konstaterade revisionsrätten att 11 procent av de 42 miljarder euro som 2007 som betalades ut inom ramen för EU:s sammanhållningspolitik inte borde ha betalats ut.
När EU genomför riktade subventioner till exempelvis skolor, som sedan 1995 kan få ekonomiskt stöd om man erbjuder eleverna vissa mjölksorter, kräver man att skolorna bland annat vid entrén till matsalarna måste sätta upp affischer i A3-format där det tydligt med både text och EU:s flagga framgår att det är EU som betalar skolans mjölk. Fler projekt riktade till skolbarn kommer genomföras inom kort. I höst kommer skolorna kunna få pengar från EU för att köpa frukt. 

När EU försöker övertyga kritiska EU-medborgare om EU:s förträfflighet – med deras egna pengar dessutom – omkullkastas den fria debatten. Genom seriehjälten Captain Euro och mjölk- och fruktkampanjer i skolorna ska barn och deras föräldrar få en okritisk positiv bild av EU. Om man trots propagandakampanjer inte blir mer positiv till EU så fortsätter EU tills man ger sig. I en tv-intervju på BBC efter den irländska folkomröstningen om Lissabonfördraget förra året sade den avgående kommissionären Margot Wallström att ”de politiska ledarna har investerat så mycket politiskt kapital och tid och energi för att försöka få ett nytt maskineri, för att få EU att fungera bättre. Självklart kommer de inte att ge upp så lätt”. Föredömligt tydligt, men tyvärr utan respekt för medborgarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om