Det har varit rätt många turer kring var det sjätte laget där elitserieklubbarna Masarna, Smederna och Rospiggarna ska stötta upp ett lag.
Först sades det vara klart att det skulle bli i Linköping där tidigare östgötaklassikern Filbyterna finns. Senaste veckan har det mera ryktats om Mariestad där Örnarna drog sig ur allsvenskan av ekonomiska skäl. Här har det varit trubbel med att få banan godkänd och snack med kommunen.
Nu verkar det som att Linköping är avskrivet, men att Mariestad finns kvar i leken fortfarande – men inte lika hett alternativ.
– Jag hoppas att det blir Mariestad för de har en harmonisk och fin bana där det blir bra speedway. Det verkar i alla fall som att det blir ett sjätte lag, tippar Griparnas ordförande Percy Lundkvist.
Sedan har majoriteten av de allsvenska klubbarna varit överens om att man max ska få ha en utländsk förare. Men Griparna har sagt blankt nej till det. Nu har man, enligt Percy, gått halva vägen var till en ny muntlig överenskommelse:
– Det blir max två utländska förare och det tycker jag är en bra lösning.
Både Griparna och nykomlingen Nässjö har just två utländska förare att tillgå i trupperna. Det fanns ett förslag om att de allsvenska lagen skulle utöka trupperna till åtta förare efter det senare beslutet, men så blir det inte.
– Vi hade redan en förare en bit under två i snitt på ingång men nu blir det inget – och vi är nöjda med det lag som vi har, som det ser ut nu är det vi och Piraterna som ska göra upp om det, säger Percy.
Ingen ny 0,5-snittsförare på ingång?
– Nej, det är många om dem just nu.
Griparna jobbar på att få in en till bra startförare i 0,5-besättningen innan transferfönstret stänger sista november. Nyköpingsklubben har två tänkta 0,5-förare i form av William Björling och Emil Millberg samt Adrian Gheorghe och Maciej Piaszczynski (Alex Edbergs mekaniker) som backup.