Allt fler enskilda vägar i Sörmland

Skylten enskild väg blir vanligare i Sörmland och i resten av landet i framtiden. Uppemot 1 600 mil allmän väg kan bli enskild, om man får tro en utredning från näringsdepartementet. Det kan leda till att fler vägar stängs för trafik.

Övrigt2002-07-07 22:52
Den utvecklingen är på väg, säger Sven Ivarsson, VD på Riksförbundet enskilda vägar.
När en väg blir enskild tas ansvaret för skötsel och underhåll av vägen över av en eller flera ägare, vanligtvis organiserade i en vägförening eller samfällighet. För underhållet av vägen får föreningen då bidrag från staten. En förutsättning för bidraget är att vägen hålls öppen för allmänheten och för motortrafik.
1996 bidrog staten med sammanlagt 680 miljoner kronor till skötseln av de enskilda vägarna. Det beloppet har minskats och ligger nu under 600 miljoner.

Det saknas 100 miljoner, säger Sven Ivarsson på Riksförbundet enskilda vägar.
För låga bidrag kan, enligt honom, resultera i att de enskilda väghållarna anser att det blir för dyrt att underhålla vägen för andra trafikanter. Då stänger de vägen för motortrafik.
Vi kommer att få mer och mer stängda vägar, säger Sven Ivarsson.
Att bidragen är låga håller näringsdepartementets ämnesråd Peter Fäldt med om. Han sammanställer nu remissvaren på en utredning om de enskilda vägarna som gjorts på departementets uppdrag.

De har låg tilldelning, och anslagsposten har inte växt, säger Peter Fäldt.
Någon höjning är, enligt honom, inte på gång.
Regeringen har passat i frågan, säger Peter Fäldt.
Utredningen blev klar i höstas och kom fram till att de enskilda vägarna är hälften så dyra i drift jämfört med motsvarande allmänna vägar. Därför bör, enligt utredningen, ett nytt tydligare indelningssystem för vägar införas. Med det förslaget skulle cirka 1 600 mil vägar övergå från allmän till enskild regi.
Exakt hur många allmänna vägar som riskerar att bli enskilda i Sörmland vet inte Vägverket. Förslagets följder för glesbygden utreds just nu av verket, men arbetet är inte klart.

Att låta allmänna vägar bli enskilda skulle vara ett sätt för staten att spara pengar, menar Peter Fäldt på näringsdepartementet. Det kan vara bra för skattebetalarna, men sämre för dem som måste ta hand om sina vägar själva.
Fler kommer att behöva engagera sig, säger Peter Fäldt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om