Allt för sjön inleder båtsäsongen

I dag öppnar Allt för sjön i Älvsjö mässhallar. Här finns allt den sjösugne kan drömma om. Och förmodligen lite till.

Övrigt2003-02-28 22:59
Tre stora hallar fullproppade med flytande godsaker i alla storlekar och prisklasser. Dessutom tillbehör i massor. Den som inte hittar sin drömbåt eller dito grunka lär inte hitta den alls.
Och branschen jublar:
Exporten ökade förra året med 30 procent och importen med tio procent jämfört med året innan. Vi sålde båtar för 2,3 miljarder. Med reservation för världsläget tror vi på ett ännu bättre 2003, säger Björn Lagerkvist som är VD på branschorganisationen Sweboat.

Störst och dyrast på mäsan är Fairline Squadron 58 en 18 meter lång bamse på 22 ton. Den största båt som hittills visats på Allt om sjön, enligt arrangörerna.
Priset? Mellan tio och femton miljoner beroende på utrustning.

Prismässigt mer överkomliga nyheter är Delta 25SC och Delta 30CE. Båda är bruksbåtar av Smugglertyp. Bland segelbåtarna märks den svenskbyggda trimaranen Seaon 96 samt de snabbseglande och övernattningsbara Corby 25 och Humphreys 22. De senare är ursprungligen engelska, men byggs i Lettland.
Heritage 15 är en USA-tillverkad roddbåt med årorna på utriggare, ett mellanting mellan gamla tiders eka och en båt avsedd för tävlingsrodd.

Bland tillbehören visar Magellan den första handhållna GPS-navigatorn med färgdisplay. Flyter gör den också.
Plasten dominerar mässan, men i en av hallarna är tjärdoften påtaglig. Här presenterar Stensunds folkhögskola sin båtbyggarlinje.
Här högtidlighålls också minnet av C G Pettersson, Sveriges genom tiderna främste båtkonstruktör. En av klenoderna ägs av Gunnar Behm från Nyköping.

Andra Sörmlänningar på plats är Lasse Eklund och Pierre Fällman från Trosa som bemannar Sjöräddningssällskapets monter. Hjördis Hultgren från Nyköping samt Janne Johansson och Gösta Eriksson från Trosa slår på trumman för Sörmlandskusten tillsammans med kompisar från Nynäshamn.
Rune och Fredrik Antman från Trosaföretaget Finessa ställer ut några av sina Optimistjollar.
Örjan Berg från Oxelösunds Båt och Motor visar dels snipan Saga 20 (som fått en ny överbyggnad), dels den helt nya och betydligt större Saga 29HT.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om