Det var den negativa trenden i gästhamnen som väckte nyfikenheten hos Anders Sakariassen. Efter att ha läst om de senaste årens dramatiska nedgång av antalet båtgäster i Nyköpings gästhamn började han fördjupa sig i hamnfrågan. Då det visade sig att avtalet med gästhamnens förra hamnkapten Micke Friberg skulle löpa ut vid årsskiftet, slog han till.
‒Jag började grotta i frågan i våras, sen slumpade det sig att avtalet gick ut och jag tog chansen, säger han.
Anders Sakariassen beskriver sig som en person som tycker om att dra i gång och driva saker. Som utmanas av att bygga upp verksamheter, samtidigt som han ser sig själv som en sämre förvaltare. Därför ser han möjligheten att göra något nytt av gästhamnen.
Anders är säljare i botten och menar att kundfokus är a och o. Han har även drivit en fotoaffär under flera år. Naturligtvis har den blivande hamnkaptenen även ett gediget båtintresse.
‒Jag har haft egen båt sedan 1983 och legat mycket i gästhamnar. Jag föredrar motorbåt men har seglat en del med kompisar, säger han.
Exakt hur Nyköpings gästhamn ska utvecklas vill Anders inte avslöja. Men han säger sig ha en klar bild över vad som bör göras.
‒Jag har aldrig jobbat med en kommun förut och jag måste sätta mig in i vad jag har för mandat att påverka utöver avtalet. Men jag har presenterat vad jag vill göra och har för ambition att göra, säger han.
Avtalet, eller tjänstekoncessionen för drift av gästhamnen, löper på fem år. I stora drag handlar det om att bedriva gästhamnsverksamhet under tiden 1 maj till 30 augusti och att utföraren följer praxis för hur en gästhamn ska skötas.
‒Jag är förvånad över att man inte ställt så mycket krav när det gäller antal besökare. Men för mig är målet att skapa en levande och mysig gästhamn där både Nyköpingsbor och båtgäster trivs. Första utmaningen blir alltså att få båtfolket att vilja åka in till Nyköping och andra att få Nyköpingsborna att ta sig dit bort.
Behovet av att bunkra mat och bränsle brukar vara den främsta anledningen till varför båtfolk uppsöker en gästhamn. Avståndet till stormarknaderna från hamnen är ett problem som Anders tänker kan lösas genom matkassar. Att restaurangen vid gästhamnen står utan krögare ser han dock som ett stort problem.
‒Om inte någon vill driva restaurangen vidare är risken stor att det blir kontor där i stället. Det finns en enorm utvecklingspotential i hela området kring gästhamnen och jag vill få i gång ett samarbete med andra intressenter. Bara ett fik skulle göra skillnad, säger han.