Åtminstone en början

Övrigt2007-02-20 17:01
!EU:s miljöministrar är överens. Utsläppen av växthusgaser ska minska med 20 procent inom unionen till 2020. Det är, som vanligt inom unionen, en vald medelväg. Men det är en medelväg som trots allt skickar signalen om att samtliga länder nu är införstådda med behovet.
Att den svenska regeringens linje, med de högsta ambitionerna för utsläppsminskningar inte skulle gå igenom var väntat. Bara någon dag före beslutet verkade det dessutom som om ett antal länder inte ens ville låsa sig vid 20-procentsmålet. Då hade vi kunnat tala om miljöpolitiskt fiasko. Nu är det åtminstone en början. Förhoppningsvis blir det en vägvisare även för mer globala överenskommelser.

Det hade varit kaxigare och mer handlingskraftigt om ministrarna hade valt att gå på den tyska och den svenska regeringens linje och bestämt sig för en 30-procentig minskning av utsläppen av växthusgaser.
På hemmaplan kan vi dock inte vänta applåder från oppositionen, trots att regeringen drivit en hårdare linje mot utsläppen än vad s-regeringen förmådde. Miljöpartiet är fortfarande upprört över att flygskatten kastades i papperskorgen, men partiet är helt obesvärat av den massiva kritiken som underkände skattens miljöstyrande effekter.
Däremot har miljöpartiet en poäng med att nästa steg
är att fundera på ytterligare styrmedel för att minska utsläppen på EU-nivå, inte minst för flyget. Men då måste man ha mer konstruktiva idéer än att bara göra det dyrt för enskilda resenärer att flyga. Miljöminister Andreas Carlgren, hans parti centern och även alliansregeringen förespråkar en miljöpolitisk ordning där det ska vara lönsamt att vara miljövänlig. De partier som inte vill lägga ned flygtrafiken, behöver helt enkelt göra något annat än att beskatta flygstolar.

Att inkludera flyget i handeln med utsläppsrätter är ett viktigt steg att ta, men det kräver också att tilldelningen av utsläppsrätter inte blir så generös att den förlorar sitt syfte. Bäst vore naturligtvis om man inom unionen även kom överens om att miljövänliga drivmedel inte minst inom flygsektorn ska vara särskilt skattegynnade. Detsamma borde gälla för de företag som investerar i det senaste inom den miljötekniska utvecklingen för sin respektive bransch. I dessa frågor måste den svenska regeringen vara direkt pådrivande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om