Åtta ger effektivt Mälartåg
Ett tåg som går runt i en slinga formad som en åtta. Det är ett av förslagen från Rikstrafiken på hur tågtrafiken i Mälardalen ska effektiviseras. Men slingan går varken förbi Nyköping eller Skavsta.
Tåg går vanligtvis på en sträcka som har en start- och en slutstation. Det ska det nu bli ändring på.
Istället ska tåget köra i en slinga, säger Bosse Andersson, utredare på Rikstrafiken.
Poängen är att tåget kan utnyttjas mer effektivt, det kan bli färre byten för tågresenärerna och fler orter får direktförbindelse med till exempel Arlanda flygplats.
Åttan har fått sitt namn efter sin form.
Den ska följaktligen gå i en åtta från Uppsala i norr via bland annat Arlanda, Eskilstuna, Örebro, Linköping och Norrköping (se grafik).
Den föreslagna slingan skulle göra det möjligt för flensbon, eskilstunabon och katrineholmaren att resa utan byten till Arlanda, Uppsala och Västerås.
Men för nyköpingsbon eller för den som ska till Skavsta flygplats hjälper åttan inte.
Vi har absolut inte tänkt bort Nyköping. Men det här är en plan som utgår från vad som är möjligt idag och Nyköpingsbanan har inte tillräcklig kapacitet just nu. För Skavsta krävs en rejäl infrastruktursatsning för att det ska funka, säger Bosse Andersson.
Han hoppas att åttan ska kunna genomföras inom en snar framtid.
Kanske om ett par tre år, säger Bosse Andersson.
Länsstyrelsen i Sörmland har sett förslaget. Lars Wogel, ansvarig för kommunikationsfrågor, är avvaktande positiv.
Det här är så pass intressant att det definitivt ska granskas och övervägas, säger han.
SJ värderar just nu förslaget med åttan. Mats Wilhelmsson är ansvarig för regionaltrafiken på SJ.
Han ser flera nackdelar med planerna. Bland annat menar han att efterfrågan på resor är mycket olika längs tågslingan.
Samtidigt ser han flera intressanta följder med förslaget, till exempel att fler orter får direktförbindelse med Arlanda. Han utesluter inte att delar av förslaget kan genomföras av SJ.
Kommer vi fram till att detta förslag är bra kommer vi självklart arbeta åt det hållet.
Olof Wijnbladh
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!